- SineFilozofi
- Vol: 3 Issue: 5
- Uzaylı Olarak ‘Öteki’: Yasak Bölge 9 Filminin Post-kolonyal Kavramlar ile Okunması
Uzaylı Olarak ‘Öteki’: Yasak Bölge 9 Filminin Post-kolonyal Kavramlar ile Okunması
Authors : Ece Vitrinel
Pages : 127-144
Doi:10.31122/sinefilozofi.405525
View : 6 | Download : 2
Publication Date : 2018-06-30
Article Type : Research
Abstract :Dikkatleri medyanın kli ş eleri peki ş tirici, bilgiyi tektiple ş tirici gücüne, vurguyu temsil sorununun ve temsillerin üreticisi konumundaki kültür endüstrilerinin üzerine çeken 1978 tarihli Ş arkiyatçılık; 1970’li yılların sonundan itibaren edebiyat, kültür incelemeleri ve cinsiyet ara ş tırmalarını da içine alan geni ş bir yelpazeyi kapsayacak ş ekilde geli ş en post-kolonyal çalı ş malara ilham veren kurucu bir metin olarak kabul edilir. Edward W. Said’in bu eserine dayanarak, Do ğ u ve Batının co ğ rafi kavramlar olmaktan ziyade Batının kendi eliyle yarattı ğ ı ayrımlara kaçınılmazlık süsü verme becerisini somutla ş tıran bir ikilik oldu ğ u söylenegelmi ş tir. Oryantalist söylemin çıkı ş noktasının temelde Batının kendi üstünlü ğ ünü üzerinden görece ğ i bir ‘öteki’ yaratma stratejisi oldu ğ u dü ş ünüldü ğ ünde, dev bir kültür endüstrisi olarak Hollywood Sinemasının sundu ğ u ‘vah ş i Siyahlar’ ve ‘gizemli Do ğ ulular’ temsillerinin, farklı toplumsal ba ğ lamlardan kaynaklanan fakat aynı amaca hizmet eden öteki kurguları oldukları iddia edilebilir. Bu çalı ş manın amacı da, yönetmeni Neill Blomkamp tarafından "Güney Afrikalı bir Hollywood filmi” olarak tanımlanan 2009 yapımı District 9 (Yasak Bölge 9) filmi aracılı ğ ı ile ne Do ğ ulu ne de Siyah olan kurmaca karakterler üzerinden ‘öteki’ söyleminin nasıl kuruldu ğ unu göstermek ve ‘istilacı uzaylı’ kli ş esini ters yüz eden bu filmin, ötekinin ötekisini yaratırken bir noktada ele ş tirdi ğ i ş eye dönü ş üp dönü ş medi ğ ini tartı ş maktır. Bu film okumasında kılavuzumuz ‘melezlik’ ba ş ta olmak üzere post-kolonyal literatürün temel kavramları olacaktır.Keywords : Ötekilik, temsil politikaları, uzaylı filmleri, melezlik, post-kolonyal film okuması, Yasak Bölge 9