- SineFilozofi
- Vol: 2 Issue: 4
- Dijital Sinema Teorisi Üzerine: Akışkan Sinema ve Akışkan Sinema Teorisi
Dijital Sinema Teorisi Üzerine: Akışkan Sinema ve Akışkan Sinema Teorisi
Authors : Hakan Erkiliç
Pages : 56-72
View : 9 | Download : 3
Publication Date : 2017-12-27
Article Type : Research
Abstract :Makale, Bauman’ın (2005) "Akışkan modernite” yaklaşımından hareketle sinemada dijitalleşmenin yarattığı ortamda gelişen yeni sinema teorisini tartışmayı amaçlamaktadır. Algısal gerçeklik ve elastik gerçeklik yaklaşımları, söz konusu teorinin iki önemli aksını oluşturur. Bauman günümüz modern toplumlarının değişken karakteri nedeniyle "akışkan” olduğunu ileri sürer. Günümüz toplumlarının daima hareket halinde olmalarına karşılık kesinlik ve sınırlardan yoksun olduklarını, bunun yerini esneklik ve belirsizliğin aldığını işaret eder. Belton’ın (2002) "yanlış bir devrim” olarak tanımladığı dijital sinema, artık 1 ve 0’lardan ibarettir. Buradaki kilit kavram CGI’dır (computer graphics imaging). Manovich’in (1995) sinemanın dijitalleşmesine bağlı olarak fotoğrafik gerçekliğin ötesinde bilgisayar programlarına bağlı sayısal olarak transforme edilebilir bir gerçekliğe ulaştığımıza dikkat çeker: Bu elastik gerçekliktir. Görsel efektler üzerinden dijital sinemanın kuramsal tartışmasında ikinci kavram, Prince (1996) tarafından getirilir: "algısal gerçeklik”. Bu makale, CGI örnekleri üzerinden teorik tartışmayı açarken, Bauman’ın "akışkan” kavramının dijital teori için toplumsal ve kültürel bir arka plan oluşturduğu savına dayanmaktadır.Keywords : Dijital sinema, akışkan modernite, elastik gerçeklik, algısal gerçeklik