- Şarkiyat
- Vol: 9 Issue: 2
- İSLAM’IN İBADETLERDE KOLAYLIK ANLAYIŞI VE KUR’ÂN’IN İBABDETLERİ YAPILABİLİR KILMASI
İSLAM’IN İBADETLERDE KOLAYLIK ANLAYIŞI VE KUR’ÂN’IN İBABDETLERİ YAPILABİLİR KILMASI
Authors : Ahmet Gündüz
Pages : 725-746
Doi:10.26791/sarkiat.329257
View : 5 | Download : 3
Publication Date : 2017-11-30
Article Type : Research
Abstract :İbadetler mevzusunda kolaylaştırma, yapılabilir kılma ve yaşanabilir hale getirme ifadelerinin kullanımı birçok yanlış algı ve ön yargının oluşmasına müsait bir konudur. Kolaylaştırmadan ve yaşanılabilir kılmadan kasıt; dinin tabiliğini yani ilk indiği halinin mantığının muhafazasıdır. Zorlaştırma ise: Bedenin fiziksel ve psikolojik gücünün yıpratılmasıdır. Zira ihtiyat mefhumunun mevzunun şart ve rükünlerinin önüne geçirilmesi suretiyle alternatif sunmaksızın icra edilmesi ve buna takva isimli bir kisve giydirilmesidir. Bunun bir diğer adı da aşırıcılıktır. Oysa Kur’ân farz kıldığı hiçbir ibadette aşırılığı benimsememiştir. Beşerin gücünün son sınırlarını zorlama gibi bir teşebbüste bulunmamıştır. Arızî durumlar ile meşakkat kapsamına giren ne varsa ibadetler açısından bunu dikkate almıştır. Hastalık, toplumsal olaylar, çevre vb. hususların ortaya çıkardığı arızî durumlar üzerinden numune örneklerle çıkış kapısı sunmuştur. Neticede ibadetlerin yaşanmasını kolaylaşmış, bir külfet olmaktan çıkmıştır. Haliyle buna en fazla katkı sunan şeylerden biri ibadetleri farz kılan Kur’ân’ın bizzat kendisi olmuştur. Aynı usulü Kur’ân şerhi mahiyetinde olan sünnette de görmek mümkündür. Bu sebeple Kur’ân ve sünnetin bu anlayışı ibadet hayatımız ile emri bi’l-marûf ve nehyi ‘ani’l-münker vazifemizde öncellenmelidir. Ancak bu şekilde İslam’ın kolay ve yaşanabilir bir din olduğu düşüncesi kabul görebilir.Keywords : Kolaylık, Arızî durumlar, İbadetler, Kur’ân, Meşakkat.