Tarsus Episkoposu Akakios: Ariusçu Belirtileri Ayırt Etmek
Authors : Erendiz Özbayoğlu
Pages : 159-178
View : 11 | Download : 2
Publication Date : 2009-05-01
Article Type : Research
Abstract :Akakios’un önemi onun, Arius’un (Yun. Areios) izleyicileriyle, bütüncü Kilise öğretisi izleyicileri arasındaki çekişmeler ve bunun sonucu IV. yüzyılda Doğu Kilisesi’nde en büyük karışıklıklara yol açan farklı düşüncelerle bağlantılı olmasındadır. İznik’te, 325 yılında toplanan konsilde, Areios öğretisinin sapkın olarak kınanmasının ardından ortodoks karşıtlar birçok episkoposu sapkın olarak nitelediler ve bunların bir bölümü görevlerinden uzaklaştırılırken bir bölümü de İsa’ya ilişkin homoios, ‘benzer’ öğretisini izleyerek episkoposluğun gücünü oluşturdular. Akakios, Silvanos’tan sonra -ve Diodoros’tan önce-, 360 (?) yılında, Kaisareia (Filistin) episkoposu Akakios tarafından, Antiokheia Dioikesis’i, Tarsus Metropolis Kilisesi episkpopsu yapıldı –görevi, tahmin edildiği gibi 379 (?) yılına kadar sürmedi-; Theodoretos, Sozomenos, Epiphanios ve Basileios gibi kilise tarihi yazarlarının yaptıkları göndermelerde, bu kilise de sapkın mezhebin egemenliği altında gösterilir. Bildiride, bu etkileşimde belirleyici rolü olan eylemler araştırılarak, Roma İmparatorluğu’nun, geç bir dönemde, Kilikia’nın yönetimi sırasında karşı karşıya kaldığı toplumsal ve ekonomik sorunlar arasında ortaya çıkan dinsel bakış açısı saptanmaya çalışılmaktadır.Keywords : Akakios, Areios, Tarsus, Homoios, ‘benzer’, Homoiousios, ‘özde ve tözde benzer’, Anhomoios, ‘farklı’.