المجــازُ في القــرآنِ الكريم بَيْن القَبولِ والرَّفض
Authors : Hasan Akreş
Pages : 289-308
Doi:10.32330/nusha.781922
View : 11 | Download : 4
Publication Date : 2021-06-24
Article Type : Research
Abstract :Bu araştırma, Kur’ân’da mec'âz olgusunu varlığı ve yokluğu açısından incelemeyi hedeflemektedir. Mecâz olgusu, Kur’ân ile ilişkili ve önemli olduğundan âlimler, fıkıhçılar tarafından diğer belagat konularından daha ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Mecâz olgusunun Kur’ân’da varlığı ve yokluğu bazı âlimler, dil bilginleri ve fıkıhçılar tarafından tartışma konusu olmuştur. Davud ez-Zâhiri, Ebu Müslim el-İsfehanî, Muhyiddin İbnü’l-Arabî ve Selefi düşünceyi yeniden canlandıran Takiyüddun İbn Teymiyye gibi âlimler Kur'ân’da gerek Allah’ın zatı ve sıfatları gerekse diğer konularda mecâz olduğu iddia edilen "el, yüz, gelmek, istiva, göz, birliktelik, yakınlık…" gibi kelime ve ifadelerin mecâz olmadığı görüşündedir. Bunlara karşılık Tehanevî, İbn Kuteybe, Bedreddin ez-Zerkeşiî gibi âlimler Kur’ân’ın Arap dilinin kurallarına ve ifade şekillerine uygun geldiğinden mecâz, istiare ve kinaye gibi edebi sanatların Kur’ân’da yer almasının olağan olduğunu savunmuşlardır. 3. Görüş sahiplerine göre ise mecâzın varlığı bir ölçüde Arapça dilinde kabul edilse bile Kur’ân'da varlığı kabul edilemez. Bu çalışmada, mecâz problemiyle ilgili mecâz taraftarlarının ve muhaliflerinin görüşleri analiz edilerek her iki ekolün (taraftar ve muhalif) konu hakkındaki somut delilleri açıklanacak ve hangi görüşün nesnel gerçeklikle uyumlu olduğu ortaya konulacaktır. Bununla birlikte şu sorulara da cevap verilecektir: Acaba Kur'ân'ı Kerîm mecâz kullanımdan ari midir? ve tecsîme delalet eden ayetler hakiki anlamlarıyla mı kullanılmıştır?Keywords : Arap Dili ve Belagatı, Kur'an, Mecâz, Kabul, Red