ETGAR KERET’İN "DOMUZU KIRMAK" ADLI KISA ÖYKÜSÜNÜN TAHLİLİ
Authors : Alper Saribaş
Pages : 27-42
Doi:10.32330/nusha.485130
View : 10 | Download : 4
Publication Date : 2019-06-29
Article Type : Research
Abstract :1967 yılında Ramat Gan şehrinde dünyaya gelen Etgar Keret modern İsrail edebiyatının ve sinemasının en önemli karakterlerinden birisidir. Yazar yirmi beş yaşında iken Borular ( צנורות – Tsinorot) adlı öykü antolojisini 1992 yılında yayımlamış olsa da 1994 yılında yayımladığı Kissinger’a Özlemler ( געגועי לקיסינג'ר - Ga‘agu‘ay Le’Kissinger ) adlı ikinci öykü antolojisinden sonra İsrail edebiyatında çok önemli bir konum elde eder. İsrail toplumu tarafından kutsal sayılan siyasi, dini ve askeri değerleri alaycı bir üslupla ele alan yazar, öykülerinde aile ilişkilerinin yanı sıra dostluk ve gönül ilişkilerine odaklanmaktadır. Bazı edebiyat eleştirmenleri tarafından İsrail toplumun değerlerine zarar vermekle ve bu değerlere saygı duymamakla suçlanan Keret, öykülerinde aslında Siyonist hareket tarafından sömürülen belirli değerlere farklı ve çok daha hassas bir tutum sergilemektedir. Öykülerinde yer verdiği kahramanlar genellikle anti kahraman olarak nitelendirilir ancak bu kahramanların birçoğu içinde yaşadıkları toplumun kendilerine dayatmaya çalıştığı değer yargılarını görmezden gelir ve kendi doğrularına sadık kalır. Bu bağlamda Kissinger’a Özlemler koleksiyonunda yer alan Lişbor et Hahazir (Domuzu Kırmak) adlı kısa öyküsünün temelinde de baba-oğul ilişkisi üzerinden maddiyatçılık eleştirisi yatar. Etgar Keret, bu kısa öyküde ekonomik sistemin dayatmasını ve onun evdeki temsilcisi babanın isteğini görmezden gelen bir çocuğun olgunluğa adım atmasını işler. Birçok öyküsü sinemaya uyarlanan yazarın bu öyküsü, en meşhur öykülerinden biri olur.Keywords : Etgar Keret, modern İsrail kısa öyküsü, kısa öykü, Domuzu Kırmak, modern İsrail kısa öyküsü