- MSGSÜ Sosyal Bilimler
- Issue: 18
- Dünya Çingeneleri Konuşuyor Post- fordizm, Yaratıcı Endüstriler ve Dünya Müziği
Dünya Çingeneleri Konuşuyor Post- fordizm, Yaratıcı Endüstriler ve Dünya Müziği
Authors : Gonca Girgin
Pages : 349-358
View : 12 | Download : 8
Publication Date : 2018-12-01
Article Type : Other
Abstract :Dünya müziği (world music) kategorisi, küreselleşmenin son dönem tezahürü olan küreyerel (glocal) pazarın müzik endüstrisinde yarattığı yeni bir başlıktır. Dünya müziği pazarının 1980’lerin sonlarından itibaren gücünün artması hem Türkiye hem de Balkanların ticari müzik pazarında Çingene-Roman müzisyen kimliğinin popülerleşmesini sağlar. Bu gücün artması 1980 sonrasında ortaya çıkan üretim ilişkilerindeki neoliberal değişimle; çeşitlilik, esnekleştirme, merkezsizleştirme gibi gelişmelerin odağında yer aldığı post-fordist dönemin ekonomik koşullarıyla ilişkilidir. Artık kültür endüstrisi başlığı güncellenmekte, yaratıcı endüstri olarak karşımıza çıkmakta ve kültürel alanda üretim de kendine yeni soluklar aramaktadır. Çingeneler ve kültürleri bu anlamda yaratıcı endüstrinin neredeyse hazır ve en ilgi çekici ortamlarından birini oluşturur. Bu makalede bahsedilen yeni ekonomi politik koşullar Çingene Müziği örneklemi üzerinden ele alınacaktır. Bu sayede serbest sermaye pazarı iktidarının kültürel açılımları bir taraftan pazarın çeşitliliğini vazgeçilmez kılarken bir taraftan da yeni kapitalist ideolojinin içselleşmesi için kullanılan araçların gücünü tekrar vurgulayacaktırKeywords : Dünya Müziği, Post-fordizm, Çingene, Üretim İlişkileri, Neoliberalizm