- Balkan Müzik ve Sanat Dergisi
- Vol: 2 Issue: 2
- STRATEJİK BİR EYLEM OLARAK KÜLTÜREL ARACILIK: İzmirli Balkan Müzik Grupları Sakoband ve Shukar Muzik...
STRATEJİK BİR EYLEM OLARAK KÜLTÜREL ARACILIK: İzmirli Balkan Müzik Grupları Sakoband ve Shukar Muzika
Authors : Burçe ULUBİLGİN ÇUHADAR
Pages : 115-131
Doi:10.47956/bmsd.798685
View : 6 | Download : 2
Publication Date : 2020-10-15
Article Type : Research
Abstract :Kültürel aracılık kavramı ilk olarak Stephen Bochner tarafından 1981 yılında tanımlanmış ve ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Kültürel aracılık, kültürel unsurların yardımsız, aracısız bir biçimde alınamayacağı ve hatta anlaşılamayacağı durumlar temeline dayandırılmaktadır. "Kültürel aracılık, eğlence, kültürlenme, bölgesel barışın korunması, kültürel kimliğin ifadesi, kültürel sermayenin genişletilmesi, bir toplumsal konumdan başkasına geçiş, göç sonrası entegrasyon” (Yükselsin, 2014: 716) gibi sebeplerle karşımıza çıkabilir. Yükselsin’e göre "bir anlam üretme aracı olarak müziğin kavranması için de her zaman kültürel aracılara ihtiyaç vardır.” (Yükselsin, 2014: 713) Birden fazla kültüre ait bilgiye sahip ve bunlar arasında aracılık edimini gerçekleştirebilen önemli özneler olarak göçmen müzisyenlerin eylemleri de kültürel aracılığın görünürlük kazandığı faaliyetler olarak karşımıza çıkar. Göçmen müzisyenler iki farklı kültüre sahip olmaları ile doğal birer kültürel aracı adayıdırlar. Ancak aynı ülkelerden göç etmiş ve buralara ait müzikleri gerçekleştiren farklı göçmen müzisyenlerinin birbirinden oldukça farklı müzik performansları gerçekleştirdiği görülür. Çalışmada her ikisi de Balkan göçmeni müzisyenlerin çoğunlukta olduğu ve Balkan müziği yaptıklarını ifade eden Sakoband ve Shukar Muzika grupları, kültürel aracılık edimini gerçekleştirmeleri bakımından incelenirken performanslarındaki farklılaşma bu edimin stratejik bir eylem olarak gerçekleştirilmesi odağında anlaşılmaya çalışılacaktır.Keywords : Kültürel Aracılık, Strateji, Balkanlılık, Balkan Müziği, Göç