"الجحيم" في الكوميديا والغفران: هل حقَا بينهما تأثير وتأثر
Authors : Ali Hassan
Pages : 453-471
Doi:10.47425/marifetname.vi.962878
View : 10 | Download : 3
Publication Date : 2021-12-30
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışma, başlığından da anlaşılacağı üzere, Arap edebiyatı ile İtalya edebiyatının iki kallavi şahsiyetlerinden olan Ebü’l-Alâ’ el-Maarrî ile Dante’nin Risâletü’l-ğufrân ile İlahi Komedya adlı eserlerinde "Cehim” (Cehennem) kavramı hakkındadır. Bu iki eserde bu kavramın işlenişi, ikisi arasındaki ortak noktalar ile ihtilaflara değinilecektir. Bu iki kaynak arasında bir etkileşmemi yoksa bir tesadüfmü söz konusudur. Zira önceki kaynaklar hem etkileme hem de etkileşmeye dikkat çekmektedirler. İşte bu çalışma bunun ne denli olduğunu, gerçekten böyle bir etkileşmenin olup olmadığını, bu hususta akla gelebilecek bazı sorulara cevap aramaya çalışacaktır. Risâletü’l-ğufrân ile İlahi Komedya hangi amaçla telif edildi? Cehennemdekilerden kimleri kastetmişler? Bunlar ne yapmışlarki cehrennemlik olmuşlardır? Bunlar Cehennemden kurtulabilirler mi? Bu iki çalışmaya 20.asrın başlarından şimdiye dek neden çok ilgi gösterilmiş? İşte akla gelebilecek bu tür sorulara cevap bulmak için, her iki çalışmaya eğileceğimiz gibi, daha başka çalışmalar da gözden geçirilecektir. İslam kültürünün etkilerini, gerek Risâletü’l-ğufrân’da, gerekse İlahi Komedya’daki boyutlarını çıkarmaya çalışacağız. Zira her iki eser de Ortaçağ Avrupasının şiir gözüyle tek bir fenomendir. Bu çalışmanın önemi, ortaçağda İslam kültürü ile Avrupa kültürü arasındaki tarihi, felsefi ve edebi yönleriyle, hatta dinlerin mukayesesi açısından ortak bir mevzuyu gün yüzüne çıkarmaya çalışmak ve milletlerarası ortak tecrübeleri, birbirlerinin haberi olmadan belirtmektir.Keywords : Cehennem, Dante, Maarrî, İlahi Komedya, Risâletü’l-ğufrân