- Kültür ve İletişim
- Vol: 25 (2) Issue: 50
- Cinematic Spaces of Istanbul Through the Foreign Lens: Hollywood Studio Era, Spy Films and Touristic...
Cinematic Spaces of Istanbul Through the Foreign Lens: Hollywood Studio Era, Spy Films and Touristic Experience
Authors : Sezen Kayhan, Ayşegül Kesirli Unur
Pages : 475-496
Doi:10.18691/kulturveiletisim.1102258
View : 9 | Download : 5
Publication Date : 2022-09-26
Article Type : Research
Abstract :Şark ve garp arasında bir bağlantı noktası olarak görülen İstanbul, yıllardır yabancı sinemacılara ilham vermektedir. 1930'lardan 1950'lere kadar çekilen Hollywood stüdyo filmleri, İstanbul'u egzotik bir casus şehri olarak resmetmiştir. Bu filmlerin neredeyse tamamı Hollywood’daki stüdyolarda çekilmiş, daha sonra gerçeklik etkisini artırmak için kurguda manzara görüntüleri eklenmiştir. Bu çalışma, İstanbul Görevi (1934), Tehlikenin Ardı (1943), Korku Ülkesine Yolculuk (1945), İstanbul Alevi (1951) ve Ankara Casusu (1952) isimli beş filmi analiz ederek, yabancı film yapımcılarının o dönemde bu filmlerle nasıl bir İstanbul imajı ürettikleri ve daha sonra bu imajın nasıl kalıcı hale geldiğini keşfetmeyi amaçlamaktadır. Oryantalist imgelerin kullanıldığı bu seçilmiş filmler, izleyicilere sanal bir turistik deneyim sunmaktadır. Turistlerin kendileri için sahnelenen kültürel otantikliğe kapılmalarına benzer şekilde, sinema da izleyicilere "uzaktan mekâna çekilme” tecrübesi sunmaktadır (Corbin 2014). Bu filmlerde yer alan İstanbul imajı yıllar içinde, uluslararası egemen ideolojik görüşlere bağlı olarak belirli ölçüde değişse de, 1930’ların erken dönem casus filmlerindeki İstanbul'un ikonik görüntüleri, günümüzde Batılı izleyiciye tanıdık bir turistik zevk sunmak için kullanılmaya devam edilmektedir.Keywords : Sinemasal şehir, casus filmi, İstanbul, Hollywood stüdyo dönemi, Oryantalizm.