- Kültür ve İletişim
- Vol: 8 (1) Issue: 15
- Anlatı Bizi Nasıl Kurar?: Ararat'ta Anlatı, Anımsama ve Kimlik
Anlatı Bizi Nasıl Kurar?: Ararat'ta Anlatı, Anımsama ve Kimlik
Authors : Hasan AKBULUT
Pages : 91-126
View : 9 | Download : 3
Publication Date : 2005-06-10
Article Type : Research
Abstract :Bu makale, yönetmenliğini Atom Egoyan'ın yaptığı Ararat filmini, anlatı, bellek, anımsama ve unutma kavramları ışığında incelemeyi amaçlıyor. Makale, film-içindeki filme konu olan 1915 olaylarının, Türkler ve Ermeniler tarafından farklı biçimlerde 'hikaye edildiğini' vurgulayarak, Ararat'ın, bu olayları 'soykırım' olarak tanımlamasının, bir kimlik tanımlama kaygısıyla ilişkili olduğuna işaret eder. Bireysel ve toplumsal kimliklerimizi, anlattığımız hikayeler üzerinden kurduğumuzu söyleyen Randall'ın görüşüne dayanarak makale, Ararat'ta iç içe geçmiş ve 'soykırım' anlatısı çerçevesinde dolanan tarihsel, toplumsal ve bireysel anlatıların, filmi 'biz' kimliğinin kuruluşu çerçevesinde okumayı önerdiğini savunur. Ararat, geçmişin ve tarihin, 'bizim' tarafımızdan nasıl algılandığı ve anlamlandırıldığını sorarak, bireysel ve toplumsal kimliklerin, bu sorgulama üzerinden kurulduğunu dile getirir. Egoyan'ın Ararat'ta film-içinde filme yer vermesi ise, geçmişin anlatılırken/yeniden anlatılırken, gerçeklerin yeniden kurulduğunu bu nedenle bu gerçeğin kavranışının bir kurmaca olduğunun altını çizer. Ararat, bu nedenle geçmişe ilişkin anlatıların, gerçekte kurmaca/hikaye olarak anlatıldığını açık eden bir yapıya sahiptir. Makale, film kişilerinin bireysel kimliklerinin, 1915 olaylarına dayanan 'büyük'/tarihsel anlatıya bağlı olarak tanımlandığını dile getirir.Keywords : film anlatısı, anımsama ve kimlik, Atom Egoyan