- Kültür ve İletişim
- Vol: 24 Issue: 48
- Psychology of Belonging and Traumatised Soldiers in In-Yer-Face Theatre: Anthony Neilson’s Penetrato...
Psychology of Belonging and Traumatised Soldiers in In-Yer-Face Theatre: Anthony Neilson’s Penetrator and Sarah Kane’s Blasted
Authors : Mustafa Bal, Çağan Firtina
Pages : 516-536
Doi:10.18691/kulturveiletisim.894880
View : 11 | Download : 8
Publication Date : 2021-09-01
Article Type : Research
Abstract :Psikolojik bir kavram olarak aidiyet insan doğasında bulunan güçlü bir güdüdür. Bu güdünün tatmin edilmeyişi veya yitirilişi, insanların davranışlarında ve ilişkilerinde son derece ciddi sorunlara sebep olmaktadır. Bu sorunu yaşayan kişiler aidiyet ihtiyaçlarını gidermeye gayret ederler. Buradan hareketle bu makale aidiyet ihtiyacı ve aidiyet duygusu kavramlarının, Yüze Vurumcu Tiyatro (In-Yer-Face theatre) olarak da adlandırılan 1990’lar Britanya tiyatrosunun iki önemli oyunu olan Anthony Neilson’ın Delici (Penetrator-1993) ve Sarah Kane’in Harap (Blasted-1995) adlı oyunlarında bulunan yalnızlaşmış, çevrelerinden soyutlanmış ve psikolojik travmalı asker karakterler ile olan ilişkisini incelemektedir. Bu amaç doğrultusunda bu makale Delici’deki Tadge karakteri ile Harap’taki Asker (Soldier) karakterini örneğin Roy Baumeister, Mark Leary, Abraham Maslow, Sigmund Freud ve Jacques Lacan tarafından ortaya konulmuş aidiyet kavramı ile ilişkili teoriler ve ilintili çalışmalar yardımıyla irdeler. Oyunların asker karakterleri ile aidiyet ihtiyacı ve aidiyet duygusu arasındaki bağlar, ilgili teorilerin, takdir edilme/onaylanma, travma sonrası stres bozukluğu ve aktarım gibi diğer psikoloji kavramları ile birlikte değerlendirilmesiyle çözümlenmektedir.Keywords : aidiyet, yüze vurumcu tiyatro, Sarah Kane, Blasted, Anthony Neilson, Penetrator