- Kültür ve İletişim
- Vol: 21 (1) Issue: 41
- Tarih, Sınıf ve Temsil: Türkiye Sinemasında Kürtlüğün Sol-Popülist İnşası
Tarih, Sınıf ve Temsil: Türkiye Sinemasında Kürtlüğün Sol-Popülist İnşası
Authors : Sebahattin Lenn
Pages : 84-117
View : 10 | Download : 5
Publication Date : 2018-06-01
Article Type : Research Article
Abstract :Bu yazıda 1970’lerde yapılmış Sürü, Fırat’ın Cinleri, Kara Çarşaflı Gelin, Hazal, Erkek Güzeli Sefil Bilo, Salako, Derviş Bey, Köprü, Kibar Feyzo LalvarDavası, Kanal gibi filmler üzerinden dönemin "Türklüğün sinema perdesinin” Kürtlerle meskûn coğrafyaları ve Kürtleri nasıl düşündüğü çözümleniyor. Söz konusu dönem ve filmler, Türklük ile Kürtlük arasındaki egemenlik ilişkileri çerçevesinde ele alınıyor. Dönem filmlerini, söz konusu egemenlik ilişkileri bağlamında analiz etmek, filmlerin yeni bir okumasını mümkün kılıyor. Kürtlerle meskûn coğrafyaları, toprak sahibi ağa/topraksız köylüler arasındaki "sınıf çatışmasının” uzamı olarak düşünen dönem filmlerinde Kürtlük; cinsellik, mekân, cinsiyet ve sınıf üzerinden üretilen temsillerle kuruluyor. "Feodal”, "batıl”, "ilkel” ve "çağdışı” olanın coğrafyası olarak kurgulanan Kürtlüğü dönüştürecek olan, ya Türklüğün egemen perdesine "çağırılıp”, orada medenileşen ve döndüğünde yerli/Kürt olanı medenileştirecek "beyazlaşan-yerliler” ya da bizatihi Hegelci-Marksist bir güzergâhta ilerlediğine inanılan Tarihin kendisidirKeywords : Türklük, Temsil, TürklüŞün sinema perdesi, kolonyalist söylem, egemenlik ilişkileri, Kürtlük