- Kültür ve İletişim
- Vol: 20 (1) Issue: 39
- Kimlik Avadanlığının Taşıdıkları: İşlevsel/Simgesel Bir Eşya Olarak Erkek Cüzdanı
Kimlik Avadanlığının Taşıdıkları: İşlevsel/Simgesel Bir Eşya Olarak Erkek Cüzdanı
Authors : Erhan Özcan
Pages : 116-137
View : 9 | Download : 2
Publication Date : 2017-06-01
Article Type : Research
Abstract :Erkek cüzdanı para, kredi kartı, kartvizit ve ehliyet belgesi benzeri eşyaları içeren taşıyıcı bir kaptır. Cüzdan, bu işlevselliği nedeniyle, yokluğu hayal edildiğinde kişiye "çıplaklık algısı” yaşatan kimlik belgesinin de muhafızıdır. Cüzdanın muhafaza işlevi kişisel eşyalarımıza sağladığı "güvenlikli alan” ile ilişkilidir, bu tür bir alan; devlet aygıtının kodlayarak belgeleştirdiği kimliği hemen hepimizin gündelik yaşamında deneyimlemesi muhtemel olumsuzluklara karşı korur (bu çalışmada görüleceği gibi çalınma, aşınma, çamaşır makinesinde yıkanma vb. olumsuzluklar). Bu bağlamda, insan yapımı eşyanın "doğası gereği” kullanıcısına hizmet etmeye yazgılı olduğu doğrudur. Fakat bu, eşyanın sembolik gönderimlerle yüklü kültürel bir "yüzey” ya da "taşıyıcı” olduğu gerçeğini ortadan kaldırmaz. Örneğin, cüzdan, erkekliği kuran, onu anlamlandıran ve yeniden üreten semboller setinin (şeyleri pratik etme biçimleri, postür, bedeni hal benzeri şeyler ve bunlara yüklü anlamlar) şu ya da bu şekilde ifade edildiği halleri yansıtan "eşlikçi”bir yüzey olarak görülebilir. İçerdiği eşyalar ve üzerine kazılı markalı logosu, erkek öznenin kendisine toplumsal statü simgesi kazandırmada sergilediği "gösterişçi” davranışlarına yoldaş olur. Yaydığı toplumsal mesajlar uzlaşımsal olarak açımlanırken, kullanıcısının "kişilik envanteri” ve eyleyicisi olduğu toplumsal gruba (kendi içinde değişkenlik gösterebilen haller, tavırlar, duruşlar, yapıp etme biçimleri benzeri özelliklere sahip erkekler) dair semptomlar sunar. Öte yandan, cüzdan içerisinde taşıdığı mahrem eşyalarla sadece "gösterişçi” davranışların eşlikçisi olmadığını haykırır. Ötekinden (ötekinin gözü ve sözü) olabildiğince sakınılan bu eşyalar, erkeklik hallerinin sıklıkla diyalojiye kapattığı; dışsallaştırmaktan kaçındığı mahrem deneyimlerin/hikâyelerin nesnesidir.Keywords : Erkek Cüzdanı, Kültürel Yüzey, Gösterişçi Tüketim, Kişisel Bellek, Erkeklik İmajı