- Kültür ve İletişim
- Vol: 18(2) Issue: 36
- Fraud: Crime and the Reproduction of Crime in Nuri Bilge Ceylan’s Three Monkeys
Fraud: Crime and the Reproduction of Crime in Nuri Bilge Ceylan’s Three Monkeys
Authors : Gül Yaşartürk
Pages : 62-82
View : 11 | Download : 3
Publication Date : 2015-12-01
Article Type : Research
Abstract :Hasan Akbulut’un isabetle altını çizdiği gibi Nuri Bilge Ceylan’ın sinemasında temel olan duygular suçluluk ve utançtır. Yönetmen, evli bir çiftin ilişkisini anlattığı İklimler (2006) filmi hariç, Kasaba (1997) , Mayıs Sıkıntısı (1999) , Uzak (2002), Üç Maymun (2008), Bir Zamanlar Anadolu’da (2011) ve Kış Uykusu (2014) filmlerinde suç ve suç işleyen karakterlerde suçla ilgili vicdani hesaplaşmayı işlemiştir. Yönetmenin filmografisinde; güçlü-güçsüz karşıtlığı temelinde başta bireylerden hayvanlara, kişisel ilişkiler çerçevesinde de bireylerden birbirlerine yönelik eylemlerde karşımıza çıkan suç, giderek toplumsal çerçeve kazanmaya başlar. Bu bağlamda Üç Maymun ve Bir Zamanlar Anadolu’da yasal anlamda suçu anlatının merkezine alırken, Kış Uykusu toplumsal düzenin adaletsizliğine vurgu yapmaktadır. Ceylan’ın yasal anlamda suç olgusunu işlediği iki filminden Üç Maymun , Bir Zamanlar Anadolu’da filminden farklı olarak, öyküsünü suç ve suçu örtbas etmek adına teklif edilen para etrafında kurmakta ve suçu örtbas etmesi adına teklif edilen paranın zincirleme biçimde suç ürettiği söylemektedir. Filmdeki suçun faili tarafından, yanında çalışan şoförü Eyüp’e suçu üstlenmesi karşılığında teklif edilen para Eyüp’ün çekirdek ailesinin temel değer ve ilişki yapısını kökten sarsacak, en önemlisi söz konusu suçu sonlandırmadığı gibi para suç üretmeye devam edecektir. Bu bağlamda, Üç Maymun filminde suç ve suça ortak olmak Hannah Arendt’in Kötülüğün Sıradanlığı metni, Eyüp, eşi ve oğlunu suçun üzerini örtmeye teşvik eden yegâne etken olarak para ve paranın temsil ettiği değerler David Greaber’in Borç ve Walter Benjamin’in Din Olarak Kapitalizm metinlerinden hareket edilerek analiz edilecektir. Filmin, karakterler arasındaki güç hiyerarşisini ortaya koyan bakış ve gözetleme düzeneğiyse Slavoj Zizek’in Yamuk Bakmak metninde sunduğu perspektif temel alınarak incelenecektir.Keywords : Üç Maymun, suç, borç, bakış, Nuri Bilge Ceylan Sineması.