- Kültür ve İletişim
- Vol: 24 (1) Issue: 47
- 360-Degree Video and Social Change: A Comparative Analysis of the Documentary Films Exiled (2019) an...
360-Degree Video and Social Change: A Comparative Analysis of the Documentary Films Exiled (2019) and Behind the Fence (2016)
Authors : Önder M. Özdem
Pages : 66-92
Doi:10.18691/kulturveiletisim.830028
View : 10 | Download : 5
Publication Date : 2021-03-08
Article Type : Research
Abstract :İmge kayıt, işleme ve dağıtım teknolojisindeki gelişmeler, belgesel film yapımcılarına toplumsal amaçlar için eylemi teşvik edebilecekleri yeni olanaklar sunmaktadır. Özellikle, belgesel filmdeki sanal gerçeklik uygulamaları gibi etkileşimli temsil biçimleri, insanları harekete geçmeye teşvik ederek toplumsal değişim için bir potansiyel yarattıkları iddiası ile çok dikkat çekmiştir. Bir belgeselin, geniş bir izleyici kitlesine ulaşmadıkça ve izleyicinin dikkatini çekip, onları harekete geçmeleri için teşvik etmedikçe toplumsal bir etki yaratması beklenmez. Bu bağlamda, 360 derece videoların daha kapsamlı ve cazip etkileşimli belgesel uygulamalarına kıyasla üretim, işlenme ve izlenmesinin daha ulaşılabilir ve kolay olduğu belirtilmektedir. Dolayısıyla 360 derece videolar, belgeselin içeriği ile aktif olarak etkileşimde bulunabilecek daha fazla izleyiciye ulaşıp onları bu konuda teşvik edebilir. Bütün bu tartışmaların ışında bu makale Exiled (2019) ve Behind the Fence (2016) adlı iki belgeselin karşılaştırmalı analizine yer verecektir. Exiled (2019) and Behind the Fence (2016) Myanmar’daki Rohingya halkının soykırımı ve Bangladeş’e toplu göçüyle ilgili belgesellerdir. Exiled geleneksel anlamda bir belgeselken, Behind the Fence 360 derece çekilmiş bir belgeseldir. Yapılan analiz sonucunda, 360 derece kamera teknolojisinin kurmaca olmayan filmlere sağladığı biricik avantajların yanı sıra hem yapım hem de izlenme süreçlerinde bazı dezavantajlarının da olduğu ortaya çıkmıştır. 360 derece kameralar bazı toplumsal durumların, toplumsal hareketlerin, çatışma ve eylemlerin temsili için sınırsız görüş açısıyla kaydetme ve gösterme kabiliyetleri sebebiyle uygun seçenek olarak düşünülebilir. Ancak kurmaca olmayan filmlerde 360 derece videonun kullanılmış olması bu filmlerin güçlü bir toplumsal etkiye sahip olacağı anlamına gelmemektedir.Keywords : kurmaca olmayan film, belgesel film, 360 derece kameralar, etkileşimli belgesel, toplumsal değişim, sanal gerçeklik