- Kültür ve İletişim
- Vol: 21 (2) Issue: 42
- Çocuklu Kadınların Sineması: Fedakârlık ile Hazlar Arasında Savrulmak
Çocuklu Kadınların Sineması: Fedakârlık ile Hazlar Arasında Savrulmak
Authors : Ceylan Nur AKGÜN
Pages : 12-13
View : 8 | Download : 4
Publication Date : 2018-12-01
Article Type : Research Article
Abstract :Bu çalışmanın teorik çerçevesi, "kadınların sinemaya gitme deneyimine dair ürettikleri anlamların içinde iktidarın biyopolitik söylemi işlemektedir, fakat aynı zamanda çeşitli direniş pratikleri de aynı sürecin içindedir” varsayımıyla çizilmiştir. Son bir yıl içinde en az bir kez sinemaya gitmiş, çocuk sahibi dokuz kadınla derinlemesine görüşmeler yapılarak onların deneyim anlatılarına odaklanılmıştır. Sinemaya gidiş, salonda oluş ve filmin sonrasına uzanan sürecin kadınlara ne anlam ifade ettiği, geçmişte ve şimdi sinema deneyimlerini nasıl değerlendiklerinin ele alındığı çalışmada, toplumsal cinsiyet dinamiklerinin gündelik hayattaki tezahürleri feminist bir bakış açısıyla irdelenmiştir. Mülakatlar gündelikten kaçış, boş zamanın cinsiyet rolleriyle birlikte dönüşümü, fedakârlık ve zevkler arasında salınım ve görünür tercihlerin arka planı olmak üzere dört izlekte yoğunlaşmıştır. Çalışmanın sonunda, toplumsal cinsiyet normlarının gündelik hayat etkinliklerinin içine girdiği, ancak bu normların tamamen bir belirleme sağlayamadığı yönünde bir kanı ortaya çıkmıştır. Çalışmaya katılan kadınlar, "iyi bir eş”, "fedakâr bir anne” olmakla ilgili toplumda yükselen söylemi pekiştirmekle birlikte, gündelik hayatları içinde bu söylemi sorgulamaktadır. Kadınların sinema pratikleri üzerinden geçirdikleri özdüşünümsel süreç onları toplumsal cinsiyet normlarının eleştirisine yöneltmiştir. Kadınların anlatıları, iktidarın olduğu her yerde başkaldırma ve reddetme olanağı da olduğunu doğrular niteliktedir. Çalışmaya katılan kadınlar, farklı müzakere dilleri kullansalar bile kendilerini dar bir alana hapsedip ezen toplumsal cinsiyet ilişkilerinin, emeklerini sömürüp değersizleştiren kültürel ve sosyal yapıların farkındadırlar.Keywords : Sinemanın alımlanması, kadın izleyiciler, toplumsal cinsiyet rolleri, boş zaman, ev içi emek