RECAİZADE EKREM’İN ŞİİRLERİNDE KONUYA GÖRE SEÇİLEN NAZIM ŞEKLİ VE VEZİN
Authors : Gizem AKYOL
Pages : 1-16
View : 5 | Download : 4
Publication Date : 2022-12-28
Article Type : Other
Abstract :Bu makalede Recaizade Mahmut Ekrem’in altı mısralık bendlerden oluşan ve en sık kullandığı iki vezinle yazılan şiirlerinin özellikleri üzerinde durulmaktadır. Altışar mısralık bendlerden oluşan bu şiirler klasik müseddeslerden kafiye yapısı ile ayrılır. Ekrem’in şiirlerinde klasik müseddeslerde ilk bendin kendi içinde kafiyeli olması kuralına uyulmamış; bunun yerine ilk bend, şiirin diğer bendleriyle aynı şekilde kafiyelendirilmiştir. Recaizade bu nazım şeklini hikâye etmeye uygun veya yeni bir mazmun ve ifade içeren şiirlerinde kullanmıştır. En sık kullanılan iki vezin de muhteva olarak yeni bir ruh taşıyan şiirlerde tercih edilmiştir. Klasik yaklaşıma dayanan şiirlerini "mefȃ’ȋlün” gibi aruzun daha düz kalıplarıyla yazan Recaizade, yeni insanı ve yeni duyguları anlatırken söyleyiş kolaylığı sağlaması ve akıcılığı dolayısıyla "fe’ilȃtün mefȃ’ilün fe’ilün” ve "mef’ûlü mefȃ’ilün fe’ûlün” vezinleriyle yazmıştır. Recaizade Ekrem gerek eserlerinin tertibinde gerekse şiirlerinde, kaideleri kendisi tarafından belirlenmiş olan ferdȋ bir yaratma üslûbuna bağlıdır. Konuya göre, bağlama göre seçildiği izlenimi uyandıran nazım şekli ve vezin konusu da söz konusu üslûpta ısrarcı yaklaşımının bir parçasıdır.Keywords : Recaizade Ekrem, nazım şekli, vezin., verse form, meter, the relationship between subject and meter.