- Konservatoryum
- Vol: 6 Issue: 2
- Mozart’ın Biyografisinin Becker’ın "Sanat Dünyaları" Kuramıyla İrdelenmesi
Mozart’ın Biyografisinin Becker’ın "Sanat Dünyaları" Kuramıyla İrdelenmesi
Authors : Aslıhan Işiltan
Pages : 151-168
Doi:10.26650/CONS2019-0016
View : 8 | Download : 2
Publication Date : 2020-01-07
Article Type : Research
Abstract :Müzik ve bilim ilişkisinin kurulduğu müzikoloji disiplininde bir yöntem olarak yer alan tarihsel müzikoloji, besteci biyografileri ve eserleri; analitik ve deneysel yöntemli sistematik müzikoloji ise eserlerin müziksel analizleri üzerinden oluşturulmuştur. Tarihsel ve analitik çerçevedeki bu çalışmalar 19. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar müzikbilim ilişkisini temsil etmiştir. 20. yüzyılla birlikte müziğin bilimine dair araştırmalar, tarihselliğin yanı sıra sosyal, kültürel, politik, sanatsal kapsamlarda çok yönlü, yeni ve eleştirel bir alana doğru taşınmıştır. Müziğin tarihsel bilgilerini oluşturan besteci biyografilerine ait değerlendirmeler de bu yeni yönelimle birlikte bütünsel ve çok yönlü bir çerçevede ele alınmıştır. Yeni müzikoloji çerçevesinde eleştirel ve çok disiplinli düşünme biçiminden yola çıkılarak hazırlanan bu makalede, Klasik Dönem’in belirleyici bestecisi W.A.Mozart, Becker’ın sosyolojik bir kuram ortaya koyduğu Sanat Dünyaları’na göre değerlendirilmiştir. W.A. Mozart’ın sanat yaşamını yönlendiren düşünce biçimi, hayatından kesitlerle ve kendi sözleri üzerinden, Becker’ın sanatçı davranış düzeni sınıflandırmasında yer alan Entegre Profesyoneller ve Uyumsuzlar kategorileriyle incelenmiştir. Bu makalenin, W.A. Mozart’ın sanat yaşamının oluşum süreçlerine, felsefi, estetik ve değer yargılarından uzaklaşan, işlevsel ve disiplinler arası bir anlam oluşturması hedeflenmiştir. Bu değerlendirmenin, genel geçer kabul edilen (kanonik) düşünce bağlamlarındaki biyografi çalışmalarına farklı bir bakış getireceği düşünülmüştür.Keywords : Mozart, Becker, Sanat Dünyaları