مقاربة ميكروسردية للقفلة في القصة القصيرة جدا لدى زكريا تامر
Authors : Asad LAYEK
Pages : 134-144
View : 5 | Download : 2
Publication Date : 2021-12-24
Article Type : Research
Abstract :Resim, roman, kaside veya öykü fark etmeksizin birçok sanat, sanat eserinin oluşturulma biçiminde benzerlik arz eder. Sanatların ortak yönlerinden birisi de eserin tamamlanması anlamında kullanılan "ressamın son fırça darbeleri”dir. Kısa hikayelerden söz etmişken, "Kaplanlar onuncu günde” isimli öykünün yazarının Suriye’deki kısa hikâyenin ana direklerinden ve öncülerinden biri olduğunu vurgulamamız yerinde olacaktır. Zekeriyya Tamer aynı zamanda Arapların diğer anlatı türlerine göre daha az ilgilendiği çocuk hikayeleri hususunda belki de tartışmasız olarak en öne çıkan isimlerdendir. Zekeriyya Tamer’in anlatılarının gördüğü genel kabul, bunu sadeliğine, akıcılığına ve yapısal bileşenlerinin hikâye anlatımında bilinen giriş, karmaşık gövde içeriği ve sonuçtan oluşan unsurlara dayandığı tutarlı ve uyumlu örgüsüne borçludur. Anlatı mimarisi ve özellikle sonuçlandırma kısmı üzerinde durmamız, belki de bizi Zekeriyya Tamer’deki eşsiz sanatla baş başa bırakacaktır. Makalede Zekeriyya Tamer’in öykülerinde metne giriş ve sonuç kısmındaki muazzam yorum işlevi olan kısa hikâyenin sonucun mikroanlatısal tenkidinin amacı da budur. Onun bu manadaki çalışmaları bazen okuyucunun hayal gücüne ufuklar açarken bazen de yönlendirilmesi gereken okuyucuyu yönlendirmektedir. Bu makale Zekeriyya Tamer’in bazı hikayelerinin sonunu seçilmiş örnekler üzerinden mercek altına almaya çalışmıştır. Bu örneklerin tam olarak onun tarzı olduğunu iddia etmiyoruz. Ancak sanat dünyasında ifade edildiği gibi üslup insanın kendisidir. Dolayısıyla tarz ve kullanılan dili kişinin kendisiyle ilgili ipuçları verdiği söylenebilir.Keywords : Tenkit, Edebiyat, Anlatısal, Kısa Hikaye, Zekeriya Tamer