- Sanat Tarihi Yıllığı
- Issue: 31
- "The Greatest Revolution in Art": Reinterpreting Roger Fry’s Byzantinism
"The Greatest Revolution in Art": Reinterpreting Roger Fry’s Byzantinism
Authors : Sander Oosterom
Pages : 355-386
Doi:10.26650/sty.2022.1068080
View : 6 | Download : 3
Publication Date : 2022-06-28
Article Type : Research
Abstract :Son yıllarda, beşeri bilimler alanında biçimciliğe (formalizm) olan ilgi yeniden canlanmıştır. Özellikle sanat tarihi alanında, yeni bir biçimciliğin ortaya çıkışına biçimciliğin tarihsel tezahürlerine karşı ilginin canlanması da eşlik etmiştir. İngiliz sanat eleştirmeni Roger Fry (1866-1934), çalışmaları yeniden ilgi odağı haline gelen ilk biçimcilerden biridir. Anlamın dışlanmasındaki modernist saplantısı nedeniyle uzun süre göz ardı edildikten sonra, son çalışmalar Fry'ın görüşlerinin genellikle varsayıldığından daha karmaşık ve nüanslı olduğunu göstermiştir. Bu makalede, Fry'ın biçimciliğini, Bizans sanatına ömür boyu süren ilgisine özel bir vurgu yapılarak yeniden gözden geçirilecektir. Bizans sanatının Fry'ın teorilerinde çok önemli bir rol oynadığı ve Fry’a göre zamanın avangardının, özellikle de Cézanne'ın Post-Empresyonizminin önemli bir habercisi olarak kabul edildiği geniş çapta onaylansa da, Fry’ın Bizanscılığının doğası uzun zamandır yanlış anlaşılmıştır. Bu çalışma Fry'ın Bizans sanatına olan ilgisinin sadece şekilsel değil tarihsel bir derinliği olduğunu ve Fry’ın Bizanscılığının, büyüsü bozulmuş bir dünyada sanatın maneviyatını kurtarma girişiminden başka bir şey olmadığını göstermeyi hedeflemektedir.Keywords : Biçimcilik, Roger Fry, Bizans, Modernizm, Post-Empresyonizm