UYGUR MİNYATÜRLERİNDE METİN-RESİM İLİŞKİSİ VE SONRASI
Authors : Şehnaz Biçer Özcan
Pages : 125-145
Doi:10.31591/istem.426435
View : 3 | Download : 2
Publication Date : 2018-06-30
Article Type : Research
Abstract :Minyatür sanatının temel unsuru, yazmadaki metni görsel olarak izleyene sunmaktır. Bu bağlamda minyatür metin ile ilişkilidir. Anlatılmak veya vurgulanmak istenen olay veya kişilerin çözümlemesi metnin tam olarak okunması ve incelenmesi mümkündür. Yazmanın oluşum aşamasındaki sıra, metnin önce yazılıp minyatürün sonra yapılmasıdır. Dolayısıyla yazım aşamasında hangi sayfaya minyatür geleceği veya hangi sahnenin yapılacağı hususu belirlenmiş olmalıdır. Kimi minyatürlerde metin, minyatürün üst veya alt kısmanda dikdörtgen bir parça olarak devam eder. Minyatürlerde kimi zaman da metin; figür veya yapının kenarında, yapının veya şahsın isimlerinin yazımı olarak yer alır. Bu durum, resmi destekleyici olarak konunun daha iyi anlaşılması ve şahısların veya yerlerin belirlenmesi için uygulanır. Farklı dönemlerde ve coğrafyalarda yazma eserlerdeki metin-minyatür ilişkisi Osmanlı Devleti’nin sonuna kadar yani yazma eser geleneğinin bitimine kadar sürmüştür.Keywords : Asya, Uygur, Türk Sanatı, Manihaizm, Minyatür