MEVLÂNÂ CELÂLEDDÎN-İ RÛMÎ’NİN ESERLERİNDE VE TASAVVUF ANLAYIŞINDA "REBAP"
Authors : Mehmet Nuri Uygun
Pages : 113-126
View : 7 | Download : 2
Publication Date : 2007-12-01
Article Type : Research
Abstract :Mevlânâ Celâleddîn-i Rumî (604/1207 - 672/1273), musikî ilmi ve sanatını eserlerinde ve yaşayışında daima ön plâna çıkaran bir anlayış sergilemiş olup, müzik aletleri ve müziğin insan üzerindeki etkileri dolayısı ile tasavvuf sırlarının açıklanmasında da bu konudan faydalanma yoluna gitmiştir. Mesnevî’de "ney” sazını esas alıp onun üzerinden misallerle tasavvuf terbiyesini ve sırlarını anlatmaya çalışmış olup, Divân-ı Kebîr ve Rubâiler adlı eserlerinde ise daha çok "rebap” sazı üzerinden misallerle aynı konuya yaklaşmıştır. Buradan hareketle Tasavvuf Musikîsin’de çok eski dönemlerden beri kullanılmakta olan, fakat günümüzde aynı ilgiyi pek fazla göremeyen rebaba Mevlânâ tarafından ne kadar çok önem verildiğini, bu saza karşı olanlara da ne kadar çok sitemler edildiğini eserleri ve yaşayışını anlatan menkıbelerden alıntılarla anlatılmıştır. Ayrıca, Mevlânâ’nın rebap sazını yapısında düzenlemeler yapacak kadar tanıması ve bizzat kullanması da makalede konu edilmiştirKeywords : Rebap, Mevlânâ, Tasavvuf