- Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları
- Vol: 1 Issue: 2
- BİR İKTİDAR VE ÖZGÜRLÜK ALDATMACASI
BİR İKTİDAR VE ÖZGÜRLÜK ALDATMACASI
Authors : Emrah ONAT
Pages : 1-18
Doi:10.32955/neuissar202212565
View : 7 | Download : 3
Publication Date : 2022-07-22
Article Type : Research
Abstract :Bu makale 1930-1934 yılları arasında, Hollywood’un en görkemli çağının ahlaki tonunu belirleyen Yapım Yönetmeliği’nin yaptırım gücü kazanmasını sağlayan Pre-Code dönemini inceler. Bu dört yıllık süreç sinema endüstrisi ile kilise arasındaki savaşın ayyuka çıktığı bir dönemdir ve kilisenin manipülasyonlarıyla Hollywood’a karşı farazi bir ahlaksızlık suçlaması ile tanımlanır. Büyük Buhran’ın hemen ardından ön plana çıkan Düşmüş Kadın Filmleri’ndeki cinsel temalar (ama özellikle dişil cinsel güç) muhafazakar baskı gruplarının sinema karşıtı eylemlere atılmasına sebep olur. Diğer yandan liberal sinema tarihçilerine göre Düşmüş Kadın Filmleri kadının eril otoriteyi sarstığı, özgürleştiği ve yaşamı üzerinde söz hakkına kavuştuğu tarihsel bir dönemeç olarak işaretlenir. Makale bu çatışmayı merkeze alarak muhafazakar kesimin ahlaksız olarak nitelediği yapımların ve 1930-34 yılları arasında Hollywood anlatılarında kadının önceki ya da sonraki dönemlerden daha fazla özgür olmadığını saptar. Bu anlatılarda erkeğin fallosantrik egemenliğini güvence altına alan ve kadının tabi olmasını doğallaştırarak meşrulaştıran bir anlatı stratejisi ve olay örgüsü tercih edildiği görülür - kadın, görünüşte, erkeğin iktidarını sorgular, onun kendisi üzerindeki hakimiyetine son verir ancak finalde yeniden eril tahakküm altına girmeyi, kendi rızasıyla, kabullenir. Makale aynı film döngüsü içinde farklı olay örgülerine sahip örnekler üzerinden bu iddialara meydan okumaktadır.Keywords : Pre-Code, MPPDA, Yapım Yönetmeliği, Düşmüş Kadın Filmleri, Will Hays.