Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri "Onnagatalar"
Authors : Yasemin Kilinçarslan
Pages : 314-334
Doi:10.29224/insanveinsan.312773
View : 10 | Download : 3
Publication Date : 2017-10-23
Article Type : Research
Abstract :Kabuki dans tiyatrosu Japonya’nın, tarihi dört asra kadar uzanan en önemli gösteri sanatlarından birisidir. Bu lirik tiyatro tarzı son derece stilistiktir ve etkileyici görsellere ve ses performanslarına dayanır. Kabuki sahnesinde her zaman için dans ve müzik birlikteliğine eşlik eden bir anlatıcı bulunur. Kabuki dans tiyatrosunda dokunma duyusu ve bakış, yüksek-alçak müzik sesi ve haraketli sahnelerle uyarılır. Anlatılara mevsimlerin değişimi ve döngüsüne dair olan görsel düzenlemeler aracılığıyla dramatik bir boyut kazandırılır. Sahnedeki oyunculuk son derece yavaş ve estetiktir. Bu avangard tiyatro stilinde makyaj, rol yapma gücüyle bağlantılı olan performans eşliğinde kullanılır, karakterlerin temsilinde ve vurgulanmasında en önemli araçlardan birisidir. Kabuki tiyatrosunda insan olan karakterlerin canlandırılmasından başka, aslan, kaplan ve ejderha gibi hayvanlar da kişileştirilir. Bu yüzden oyuncular güçlü bir performans için bedenlerini şekilden şekle sokarlar ve dış dünyadan gelen iç ve dış uyarıcıları bedenleri aracılığıyla aktarırlar. Bu bağlamda oyuncunun bedeni, içerisinde her şeyin akıp gittiği bir yansıtıcı haline gelir. Bu durum Mononmane olarak adlandırılır. Böylece oyuncu fiziksel olarak yansıttığı, temsil ettiği karakterin şeklini alır. Onnagata ise, kadın karakterlerin erkek oyuncular tarafından canlandırılmasıdır . Onnagata rolündeki erkek oyuncu kadın taklidi yapmaz, gerçek bir kadınmış gibi kadın karakteri temsil eder . Bu noktada, bir kadın karakterin canlandırılması, kadının feminen güzelliğinden ve estetiğinden daha da önemli hale gelir. Bu çalışma, onnagatalığın Kabuki sahnesinde canlandırılması, temsili, onnagata bedeninin kuruluşu ve farklı bir beden sunumu olarak önemi üzerinde durmaktadır. Çalışmada, tiyatral iletişim modeli aracılığıyla onnagata temsillerinin fiziksel ve içeriksel boyutu analiz edilmiştirKeywords : Performans, Avangard, Lirik Oyun, Makyaj, Kostüm