- Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat
- Vol: 7 Issue: 15
- HEİDEGGER FELSEFESİNDE TEKNOLOJİ VE İNSAN İLİŞKİSİ: HAYAO MİYAZAKİ’NİN "RÜZGARLI VADİ" ANİ...
HEİDEGGER FELSEFESİNDE TEKNOLOJİ VE İNSAN İLİŞKİSİ: HAYAO MİYAZAKİ’NİN "RÜZGARLI VADİ" ANİME FİLM ANALİZİ
Authors : Elif Dokur
Pages : 52-60
View : 9 | Download : 5
Publication Date : 2022-12-31
Article Type : Research
Abstract :Modern felsefeyle birlikte teknik kavramların başka dillere aktarılması, zamanla anlam değişikliğine uğramasına yol açmıştır. İnsanın özne konumuna sokulmasıyla birlikte teknik ve tekniğin özü arasında olan bağ birbirinden uzaklaşmıştır. Martin Heidegger; teknolojiyi hakikat’i bulmak ve hakikate doğru gitmek çerçevesinde bir bakış açısıyla ele alır ve değerlendirir. Heidegger, bu bakış açısını Aristoteles düşüncesi üzerinden inceler. Bu çerçevede Heidegger, teknolojinin kurtarıcı bir yönü olup olamayacağı sorusunu araştırmasına dahil eder. Bu çalışma, teknolojinin gelişip ilerlemesiyle birlikte sorunsallaşan teknik problem ve insanla birlikte ortaya çıkan etkilerden bahsederek; teknolojinin yeniden sorgulanması gerektiğini vurgulamıştır. Bu bağlam içerisinde Heidegger’in teknolojiye bakış açısına yer verilmiş, teknoloji ve insan arasındaki ilişki süreci ele alınmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde Heidegger’in teknolojiye dair görüşleri incelenmiştir. Daha sonrasında Heidegger’in teknoloji ve insan ile ilişkisi hakkındaki düşüncesini doğa üzerinden ele alarak, Hayao Miyazaki\'nin "Rüzgarlı Vadi” anime filmi analiz edilmiştir. Filmde Heidegger gibi, sanatın önemini, doğayı ve teknolojiyi daha derin bir bakış açısıyla göstermeyi amaçlamıştır. Çalışma Miyazaki’nin öne çıkan filmi "Rüzgarlı Vadi”yi içerik analizi yöntemiyle ele alarak, insanın doğa ve teknoloji ile ne şekilde etkileşime girmesi gerektiği konusunda alternatif bir görüş sunmaktadır.Keywords : Heidegger, Teknoloji, insan, Doğa, Rüzgarlı Vadi