- Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat
- Vol: 6 Issue: 12
- DEBUSSY’NİN MADAME VASNİER MELODİLERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ
DEBUSSY’NİN MADAME VASNİER MELODİLERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ
Authors : Betül Yarar Koçer, Çiğdem Aladağ
Pages : 57-88
View : 19 | Download : 8
Publication Date : 2021-07-31
Article Type : Research
Abstract :Müzik tarihinde empresyonizmin şüphesiz en etkili isimlerinden biri olan A. Claude Debussy (1862-1918), sembolist şairlerle etkileşimi sonucunda şiirleri müziğe dönüştürmüş ve müziğini izlenimci tekniklerle birleştirmiştir. Enstrüman ve vokal müzik için bestelemiş olduğu sayısız eseri bulunan Debussy, özellikle sembolist şairlerden Paul Marie Verlaine'in (1844-1896) şiirleri üzerine birçok eser bestelemiştir. Vokal müzik için bestelediği melodilerin şiirle olan eşsiz uyumu hem icracılarda hem de dinleyenler üzerinde derinlemesine bir etki bırakmıştır. Bu çalışmadaki amaç, Verlaine’in şiirleri üzerine yazılmış ve Madame Vasnier’e adanmış beş şarkıdan oluşan, Fêtes galantes I (1882), birinci set, birinci versiyon melodilerine odaklanarak şiirin müzikal özelliklerinin Debussy'nin müziğinde nasıl ortaya çıktığını analiz etmektir. Çalışmada Fransız şarkılarının tarihine değinilirken, izlenimciliğin özellikleri ve Debussy'nin sembolist şiirden etkilenen teknikleri tartışılmaktadır. Bununla birlikte, lied dizisini seslendirmek isteyen öğrenci ve sanatçıların esere yaklaşımını kolaylaştırma ve yorumlarına katkıda bulunabilecek önemli ayrıntıları ortaya çıkarma ve literatüre katkıda bulunma amacı da taşınmaktadır. Betimsel bir yöntemle yürütülen araştırmada, elde edilen veriler geniş bir şekilde sunulmuş, dizide yer alan her bir şarkının Fransızca’dan Türkçe’ye çevirileri ile birlikte metin çözümlemeleri, anlam ve yorum özellikleri açıklanmıştır. Çalışmada Debussy’in yaşadığı döneme ait genel hatlar ile kısaca hayatına değinilmiş, müzik dili yaşadığı dönemde ön plana çıkan sanat akımlarıyla birlikte değerlendirilmiştir. Şarkılarda ağırlıklı olarak üç parçalı form (ABA) kullanıldığı, üç ya da dört diziden oluşan bir şiir biçiminin müzikal formun belirlenmesinde önemli bir etken olduğu görülmüştür. Debussy’nin şarkılarında genellikle belirsiz armoniler, senkoplar ve tekrarlanan bölümler bulunurken, geleneksel tonal yapıları şiirsel etkiyi arttırmak için kullandığı, vokal melodi ve piyano eşliğinin neredeyse bağımsız bir ilişkiye sahip olduğu görülmüştür.Keywords : Debussy, Fransız Melodisi, Empresyonizm, Sembolik Şiir, Madame Vasnier Melodileri