- Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat
- Vol: 5 Issue: 11
- OSMAN HAMDİ BEY’İN RESİMLERİNDE TİNSELLİK
OSMAN HAMDİ BEY’İN RESİMLERİNDE TİNSELLİK
Authors : Serdal Yerli
Pages : 245-254
View : 7 | Download : 2
Publication Date : 2020-12-31
Article Type : Research
Abstract :Osman Hamdi Bey, eserlerine yapılagelen oryantalizm eleştirilerine karşılık, çeşitli karşı çıkışlarda bulunmaktadır. Bu görüşler uzun yıllardır birçok araştırmacı tarafından dile getirilmekle beraber Osman Hamdi Bey resimlerindeki tinsel boyutun eser analizi yapılarak çözümlenmesi, konunun somutlaştırılmasına katkı sağlayıp, dolayısıyla daha açık anlaşılmasına imkân tanıyacaktır. Çalışmanın yöntemi, Erwin Panofsky’nin üç aşamalı sanat eleştirisi metoduna dayalıdır. Bu yöntem kullanılarak sanatçının üç eseri, hocası Jean Leon Gerome’un benzer içerikli üç eseri ile karşılaştırmalı jaraştırmacıların görüşlerine de yer verilerek ortaya konmaya çalışılmıştır. Osman Hamdi Bey, teknik olarak hocası oryantalist ressam Jean Leon Gerome’un etkisi altında kalmış ve oryantalist tarzda eserler üretmiştir. Bununla beraber Osman Hamdi, Türk kültürü ve Türk insanı hakkındaki özgün fikirlerini, hayallerini, kendine has bir tinsellik ile oluşturmuştur. Son nefesine kadar, çalışmalarını üzerinde yaşadığı coğrafyanın kültür varlıklarını korumaya ve hayalini kurduğu çağdaş yenilikçi topluma odaklayan bir sanatçının eserlerinde tinselliğin olmadığını söylemek ve onu basitçe Oryantalist olarak tanımlamak haksızlık olacaktır. Osman Hamdi Bey’in eserlerinde, kurgulamalardaki imgeler, renk ve fırça kullanımı, figür seçimleri ve onlara yüklenen anlam bir araya gelerek kendisine has bir tinsellik oluşturduğu görülmektedir. Oryantalist sanatçı olarak tanımlanan Osman Hamdi Bey’in, renk kullanımında, Mimozalı Kadın resminde kullandığı Zincifre kırmızısı örneğinde olduğu gibi, duygu yoğunluğunu Oryantalizme göre yüksek seviyede tuttuğu görülmektedir.Keywords : Çağdaş Türk Resim Sanatı, Osman Hamdi Bey, Portre, Oryantalizm