- Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat
- Vol: 4 Issue: 7
- POSTMODERN SANATTA YAŞAM HAKKINDA BİLİNENLERİN YAPIBOZUMA UĞRATILMASI VE YENİDEN KURMA OLARAK OTOBİY...
POSTMODERN SANATTA YAŞAM HAKKINDA BİLİNENLERİN YAPIBOZUMA UĞRATILMASI VE YENİDEN KURMA OLARAK OTOBİYOGRAFİ
Authors : Cemile Arzu Aytekin, Aşkın Bahadir
Pages : 45-61
View : 9 | Download : 6
Publication Date : 2019-07-31
Article Type : Research
Abstract :1960 sonrası postmodern dönem içerisinde sanatçılar bireyselliğe yönelmişlerdir. Bu bireysellik sanatçıları, ürettikleri kavramsal temelli işlerde kendi öz yaşam öyküsüne (otobiyografi) yönlenmesine neden olmuş; sanatçılar hayatlarından kesitleri ve hesaplaşmaları izleyiciye sanat eseri ile sunmuştur. Sanatçıların eserlerini daha doğru değerlendirebilmek adına onların sundukları otobiyografileri bilmek gerekmektedir. Yapısökme kavramı, bir nesnenin bütün parçalarının gözüktüğü, parçalanmış bir görüntüyü akla getirmektedir. Derrida, bir şeyi anlamanın en iyi yolunun, o şeyi yapısöküme uğratmak olduğunu öne sürmektedir. Bir sanat eseri ortaya koyarken düşünsel açıdan meydana getirilen yapı söküm işlemi gibi, uygulanan silme, bozma ve parçalama işlemi de yapısökümcü bir tavır olarak algılanmaktadır. Postmodern sanatta birçok eserde, içeriksel açıdan, dilsel açıdan ve parçalanan anlamında silme işlemi uygulanan eserler yeni bir alanı meydana getirmektedir. Bu çalışmada, 1960 sonrası postmodern dönemde otobiyografik anılardan yola çıkarak oluşturulmuş, yaşam hakkında bilinenlere biçimsel ve içeriksel açıdan yapıbozum kuramına uygun olarak yapıbozum uygulanan ve yeniden kurma olarak otobiyografik açıdan seçilen eserleri, ilgili literatüre dayanarak sunulması amaçlanmaktadır. Ayrıca araştırmada, Postmodern sanatta sanatçıların kendi öz yaşam öykülerinden yola çıkarak ürettiği eserlerde, geçmişleriyle hesaplaşmak adına Derrida’nın Yapısöküm yaklaşımı bağlamında eserler ürettikleri, yapı bozumsal yaklaşımlarda eser ortaya koyarken sanatçıların yalnızca biçimsel değil aynı zamanda içeriksel parçalanmalara da yer verdikleri ortaya koyulmuştur. Postmodern otobiyografik ve yeni kurma olarak öz yaşam öyküsel çağdaş eserleri daha doğru okuyabilmek adına Derrida’nın yapıbozum kuramını bilmek kadar, sanatçıların öz yaşam öykülerinin de bilinmesinin, izleyicinin sanat eserini doğru yorumlayabilmesi için önem taşıdığı bulgulanmıştır.Keywords : Otobiyografi, Yapıbozum, Postmodernite, Postmodern Sanat