- Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat
- Vol: 4 Issue: 9
- 1950 – 1970 YILLARI ARASINDA BATILI SANATÇILARLA TÜRK SANATÇILARIN SERGİLEME SORUNLARININ KARŞILAŞTI...
1950 – 1970 YILLARI ARASINDA BATILI SANATÇILARLA TÜRK SANATÇILARIN SERGİLEME SORUNLARININ KARŞILAŞTIRILMASI
Authors : Ebru Dede
Pages : 75-93
View : 10 | Download : 6
Publication Date : 2019-12-31
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışmanın amacı, 1950 ve 1970 yılları arasında Türkiye’de sanat galerilerinin az olması nedeniyle yaşanan sergileme sorunlarıyla Batı’da galerilerin nispeten daha çok olmasına rağmen galeri dışında alternatif sergileme yöntemleri kullanılmış olması arasında karşılaştırmalı bir değerlendirme yapmaktır. 1950 ile 1970 yılları arasında Batılı sanatçılar gerek galeri içinde tuval kullanmak yerine alternatif sergileme yöntemlerini denemiş gerekse galeri dışında doğada ve kamusal alanda sanat piyasasına karşı duruş olarak sergiler düzenlemişlerdi. Aynı dönemde, Türkiye’deki sanatçılar sanat galerilerinin çok az olduğu ve sanat müzelerinin henüz açılmadığı bir süreç yaşanırken, galerilerde sergilenmek üzere tuval resimlerine sadık kalmışlar ve devlet tarafından yeterince destek göremediklerinden kamusal alanda sanat yapamamışlardı. Bu farklılıkların sebeplerinden birisinin Türk sanatçıların bireyselliklerini Batılı sanatçılar gibi ortaya koyamamış oldukları düşüncesiyle, Türkiye’de bireyselliğin Batı’daki gibi gelişmemiş olduğuna değinilmiştir. Buna ilave olarak, Türkiye’de sanat piyasasının ve koleksiyonerliğin geç oluşmasının sebeplerinden birisi kapitalizmin Batı’ya göre geç gelişmesiydi. Türk sanatçılar o dönemde Batı’daki modern sanat akımlarını çözümlemeye çalışmışlardı. Ancak Batı’da modern sanat akımları aşılmış ve çağdaş sanata yönelim başlamıştı. Türk resim sanatında soyutluk ve kübik formlar tartışılırken, Batı’da yeni akımlar oluşmuş ve sanatın tanımı değişmişti. Batı’daki sanatçıların amacı sanat piyasasına karşı tepki göstermekti ve dolayısıyla alınamayacak ve satılamayacak sanat çalışmaları üretmişlerdi. Türkiye’deki sanatçılar ise sanat piyasasının yeni oluşmaya başlamış olması sorunlarıyla karşı karşıyaydı. Türk sanatçılara göre, bir sanat piyasası oluşmalı, eserler sergilenebilmeli, eleştirilebilmeli, alınabilmeli ve satılabilmeliydi. Türk sanatçılar, devletin de desteğini alarak kamusal alanlarda sanat yapsalardı ve eserlerini Batı’ya uyarlamaya çalışmadan daha özgün ifadelerle ortaya koyabilselerdi, bugün sanat alanında çok farklı bir noktada olunabilirdi. Türk sanatçıların eserleri arasından iki örnek eserin kamusal alanda ne şekilde sergilenebileceğini göstermek amacıyla fotomanipülasyon işlemi yapılmıştır.Keywords : Türk sanatı, Batı sanatı, modern sanat, çağdaş sanat, sergileme yöntemleri