- Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat
- Issue: 2
- TEKNİKTEN ESTETİĞE GEÇİŞ: OYUN TASARIMCISININ OLUŞUMU VE GELİŞİMİ
TEKNİKTEN ESTETİĞE GEÇİŞ: OYUN TASARIMCISININ OLUŞUMU VE GELİŞİMİ
Authors : Mahmud Selman Özkeçeci, Orhan Sevindik
Pages : 141-153
View : 12 | Download : 8
Publication Date : 2017-07-01
Article Type : Research
Abstract :Tarihsel süreci insanlık kadar eski olan oyun kavramı, kimi zaman bir eğlence kaynağı, kimi zaman bir savaş taktiği, kimi zaman ise imparatorların eğitimi konusunda önemli bir müfredat niteliğinde kullanılagelmiştir. Yoğun strateji içeren ‘go’ veya ‘satranç’ gibi oyunların analitik düşünmeye ve zeka gelişimine katkılarının yanında, fiziksel aktiviteye dayanan yeni-eski pek çok oyunun fiziksel ve zihinsel gelişime, takım oyunu ve iş birliğine yaptığı olumlu etkiler büyük ölçüde kabul görmektedir. Bu derin tarihsel arka plandan günümüzde doğru yaklaştığımızda, oyunların dijital ekranların içerisine girerek, çok kısa bir zaman içerisinde hayatımızın bir parçası olmaya başladığını, eski tarz analog oyunların şimdiye kadar ulaşamadığı büyüklükte kitlelere ulaştığını gözlemleyebiliriz. Küresel anlamda kabul gören oyun karakterleri, gerçeklik ile ayrımına varılamayan göz alıcı grafikleri, büyük hayran kitleleri, hatta neredeyse olimpiyat olarak kabul edilebilecek e-spor turnuvaları, her geçen gün artan bir şekilde oyunların önemini gözler önüne sermekte ve yeni neslin oyunlara ilgisinde bir süreklilik oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında, oyun tarihi incelenecek ve yıllar içerisinde oyun kavramındaki değişimlerin yanında yeni oyun türlerinin oluşumu ve çeşitlenmesi araştırılacaktır. Bu süreçler içerisinde oyunların teknik ve mühendislik özelliklerinin ağırlıkta olduğu dönemlerin yanı sıra; estetiğin oyunlara hakim olduğu düşünülen dönemler de sınıflandırılmaya çalışılacaktır. Bunu anlayabilmek adına ilk video oyun örneklerinde karşımıza çıkan mekanik ve grafik özelliklerin, zaman içerisinde teknik veya estetik anlamda nasıl değişimlere uğradığı incelenecektir. İlk kez hayatımıza giren dijital ekranların ardından oyunların nasıl ticari birer meta halini aldıkları, ev kullanımına uygun hale gelmeleriyle birlikte hane hayatının vazgeçilmezleri arasına girmeleri, bu süreçte oluşan fikri mülkiyetlere, tasarım çizgilerine; ve dahi estetik dile, mevcut yazılı kaynaklarda nasıl yer verildiği mercek altına alınacaktır. Yapılan bu araştırmada metodoloji olarak tematik literatür taraması benimsenmiştir. Her ne kadar tarihsel süreç incelenecek olsa da, ele alınacak kaynakların güncel olması ve konuların çapraz karşılaştırmalar ile ilişkilendirilecek olması, tematik bir yapının kullanılmasını gerekli kılmaktadır. Araştırma sonucunda özellikle Türkiye literatüründe oyun tasarım alanında kaynak eksikliğinin oldukça fazla olduğu ve alan ile ilgili kavramlarda bir karışıklığın var olduğu tepit edilmiştir.Keywords : Oyun, Tasarım, Grafik Tasarım, Oyun Tasarımı, Video, Bilgisayar ve Konsol Oyunları