- Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama
- Vol: 9 Issue: 1
- EĞİTİMDE SANAL GERÇEKLİK UYGULAMALARINDA ERİŞİLEBİLİRLİK VE UYUMLULUK
EĞİTİMDE SANAL GERÇEKLİK UYGULAMALARINDA ERİŞİLEBİLİRLİK VE UYUMLULUK
Authors : Mehmet Bütün, Veli Özcan Budak, Murat Selçuk, Ilkim Ecem Emre, Irfan Şimşek
Pages : 251-275
Doi:10.17943/etku.454758
View : 16 | Download : 2
Publication Date : 2019-01-31
Article Type : Other
Abstract :Sanal gerçeklik (SG) teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmelerle birlikte, bu alanda uygulama geliştirmeye olanak tanıyan platformların sayısı da artış göstermiştir. Cihazların ve uygulama geliştirme platformlarının çeşitlilik kazanması, erişilebilirlik ve uyumluluk sorunlarını gündeme getirmektedir. Günümüzde eğitim için geliştirilen SG uygulamalarının; hangi cihazlarla uyumlu oldukları ve dağıtıldıkları sanal uygulama mağazası açısından hangi platformlar üzerinde erişilebilir oldukları önemli bir araştırma konusu haline gelmiştir. Scopus ve ERIC üzerinde yer alan, 2014-2018 yıllarında yayımlanmış, eğitim için geliştirilen SG uygulamalarının kullanıldığı çalışmalar sistematik derleme ile analiz edilmiştir. İncelenen makaleler; geliştirildikleri platformlar, kullanılan yazılım dilleri, desteklenen işletim sistemi ve erişilebilecekleri sanal mağazalar açısından değerlendirilmiştir. Çalışmaların 29’unda daha önce geliştirilmiş SG uygulamalarının kullanıldığı, 7’sinde kullanılan SG uygulamalarına dair bilgi verilmediği, 28 çalışmada ise SG uygulamaları geliştirildiği görülmüştür. Çalışmaların önemli bir bölümünde, SG uygulamalarının birden fazla cihaz ya da işletim sistemi tarafından desteklenecek şekilde geliştirilmediği, sanal uygulama mağazaları üzerinde erişime açılması konusunda belirsizliğin olduğu, yazılım dili olarak ise farklı dillerin tercih edildiği görülmüştür. Yapılan değerlendirmeler neticesinde çalışmaların önemli bir bölümünde yaygın etki açısından erişilebilirlik ve uyumluluk sorunları olduğu söylenebilir. Sonuç olarak, eğitim alanında kullanılacak SG uygulamalarının farklı işletim sistemlerinde ve cihazlarda çalışacak şekilde platformdan bağımsız ve mobil cihazlarla uyumlu şekilde geliştirilmesi önerilmektedir.Keywords : sanal gerçeklik, eğitimde sanal gerçeklik