- Erciyes Akademi
- Cilt: 37 Sayı: 4
- PİYANO EĞİTİMİNDE ESERLERİ BAŞLANGIÇ AŞAMASINDAN İTİBAREN EZBERLEYEREK ÇALIŞMANIN OLUŞTURDUĞU TEKNİK...
PİYANO EĞİTİMİNDE ESERLERİ BAŞLANGIÇ AŞAMASINDAN İTİBAREN EZBERLEYEREK ÇALIŞMANIN OLUŞTURDUĞU TEKNİK VE MÜZİKAL SORUNLAR
Authors : Emine Filiz Yiğit
Pages : 1517-1534
Doi:10.48070/erciyesakademi.1328515
View : 43 | Download : 49
Publication Date : 2023-12-31
Article Type : Research
Abstract :Piyano eğitiminde eserleri çalışma ve öğrenme süreci çeşitli aşamalar içerir. Ezberleme genellikle sürecin son aşamasında, eser performansa hazır hale geldiğinde tam olarak gerçekleşir. Bununla birlikte eserleri başlangıç aşamasından itibaren ezberleyerek çalışan öğrenciler çeşitli teknik ve müzikal sorunlarla karşılaşabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, piyano eğitiminde eserleri ilk aşamadan itibaren psikomotor becerilere dayalı olarak ezberlemenin oluşturduğu teknik ve müzikal sorunları ortaya koymaktır. Çalışma ayrıca öğrencilerin sahip olduğu algısal öğrenme stillerinin, eserleri ezberleyerek çalışma davranışıyla ilişkisini incelemeyi amaçlar. Çalışma nitel araştırma yöntemi kapsamında, bütüncül tekli durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Veriler yarı kurgulu görüşme ve gözlem ile toplanmış, betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Ayrıca araştırma katılımcısına öğrenme stilini saptamak amacıyla VARK Öğrenme Stilleri Envanteri (Fleming & Mills, 1992) uygulanmıştır. Elde edilen veriler sonucunda, katılımcının sahip olduğu "tek modlu kinestetik/devinimsel” öğrenme stilinin piyano eserlerini ezberleyerek çalışma davranışı ile örtüştüğü saptanmıştır. Ayrıca eserleri ezberleyerek çalışmanın başlıca, katılımcının deşifre becerisini geliştirmesini engellediği; notasyonda yer alan nota, artikülasyon, nüans gibi öğelerin zamanla unutulmasına ve değişikliğe uğratılmasına yol açtığı; eserleri motif, cümle, tema gibi biçimsel özelliklerine göre çözümleyerek çalışmayı olumsuz etkilediği; eserlerde akıcılığın sağlanmasını geciktirdiği, performans anında ellere fazla odaklanmanın nüanslara ve müzikal ifadeye olan dikkati azalttığı, eserlerin tempo dinamiklerinde tutarsızlıklara ve hızlanma eğilimine yol açtığı; bunların yanı sıra performansta rahat çalmayı sağlayarak kaygıyı azalttığı, ellere odaklanmayı sağladığı ve performansta takılma anında zorlanmadan devam edebilmeyi sağladığı saptanmıştır.Keywords : Piyano eğitiminde ezberleme, Bellek türleri, Algısal öğrenme stilleri