FÂRÂBÎ’NİN TEVHİD ANLAYIȘI VE SIFATLAR MESELESİ FÂRÂBÎ’S
Authors : Ömer Faruk Erdoğan
Pages : 225-246
View : 7 | Download : 4
Publication Date : 2016-03-01
Article Type : Research
Abstract :Fârâbî düşüncesinin temelinde din ile felsefenin uzlaştırılması yatmaktadır. Bu işi yaparken o, İslam’ın inanç esaslarından taviz vermeden, felsefenin temel ilkelerini kullanarak yeni bir düşünce tarzı geliştirme çabası içine girmiştir. Muallim-i sânî (İkinci öğretmen) unvanlıyla Aristo’yu şerh etmek gibi zor bir işe kalkışmış ve bunda da başarılı olmuştur. Fârâbî’nin düşünce tarzı, İslam inanç esaslarının özünü teşkil eden Allah’ın birliği (tevhid) ilkesini, felsefi bir yorum ile yeniden açıklamaktadır. Onun sıfatlar meselesine getirdiği izahata bakılacak olursa; fi lozofumuz, klasik İslamî düşüncenin zâtî ve subûti sıfatlar olarak tartıştığı problemin, kavram çıkmazına hapsedilmiş bir Tanrı kabulüne sebep olduğunu dü- şünerek, Allah’a ait sıfatları, O’nun zâtına münhasır özellikleri olarak anlamıştır. Dolayısıyla Fârâbî sıfatların varlığına ilişkin kabulü, zât-sıfat ayrılığının aksine, varlık-mahiyet birlikteliği olarak kabul etmiş- tir. Sıfatlar meselenin, izafî bağlamda kavramların anlam yetersizliğiyle neticelendiğini gören Fârâbî’ye göre, Allah’ın birliği bütün âlemin varlık sebebini açıklamakta, birlikten taşan çokluk ise birliğin kendisini ispat etmektedir.Keywords : Fârâbî, Tevhid, Allah’ın sıfatları Felsefe, Din, Uzlaşı, Akıl, Sudûr.