İLK İNEN VAHYE DAİR RİVAYETLERDE GEÇEN BAZI İBARELERİN TAHLİLİ
Authors : Bayram Ayhan
Pages : 1-20
View : 7 | Download : 2
Publication Date : 2015-12-15
Article Type : Research
Abstract :Hadis, tefsir ve siyer kaynakları Kur’ân’ın ilk indirilen vahyinin hangisi olduğuna dair üç rivayet aktarmışlardır. İlk rivayete göre Kur’ân’ın ilk inen vahyi Alak sûresinin ilk beş ayetidir. İkinci rivayete göre Kur’ân’ın ilk inen vahyi Müddessir sûresinin ilk beş ayetidir. Son rivayete göre Fâtiha sûresi Kur’ân’ın ilk indirilen vahyidir. Müelliflerin çoğuna göre Alak sûresinin ilgili ayetleri ilk sırada ve Müddessir sûresinin ilgili ayetleri ikinci sırada olmalıdır. Fâtiha sûresi ise bir bütün olarak inen ilk sûre olmalıdır. İlk inen vahiy metinlerine dair rivayetler içeriği sebebiyle i htilafa yol açmıştır. Bu ihtilafların ilki, Müddessir sûresine dair rivayetteki vahiy kesintisiyle ilgilidir. Zira, kesintinin vuku bulduğunu söyleyen kişinin kim olduğu rivayette müphem kalmıştır. İhtilafa sebep olan diğer iki husus Buhâri’nin zikrettiği rivayete istinaden ortaya çıkmıştır. Bunların ilki Alak sûresinde zikri geçen Varaka’nın İncil’i İbranice yazması meselesidir. Bazı oryantalistler Hz. Peygamber’in (a.s) Varaka’nın çevirilerinden istifade ettiğini söylemiştir. Bazı çağdaş müellifler ise İncil’in tarihin hiçbir döneminde İbranice olarak yazılmadığını söylemiştir. İkincisi ise Buhari’nin Alak sûresi rivayetinde zikri geçen "en-Nâmûs”u "melek Cebrail” olarak tanımlamasıdır. Aslında bu kavramın "din veya şeriat” anlamında olması gerekirken, Buhâri etkisiyle "Cebrail”e mahsus kılındığı ifade edilmiştir.Keywords : Vahiy, hadis, rivayet, inzâl, kronoloji