- Current Research in Social Sciences
- Vol: 5 Issue: 2
- Popüler Suç Filmlerinin İdeolojisi: Kabadayı Filmi Örneği
Popüler Suç Filmlerinin İdeolojisi: Kabadayı Filmi Örneği
Authors : Gökhan Gültekin
Pages : 143-160
Doi:10.30613/curesosc.535278
View : 9 | Download : 6
Publication Date : 2019-11-30
Article Type : Research
Abstract :Toplumu ilgilendiren önemli olgulardan biri olarak suç, özellikle 1990 sonrası popüler filmler için oldukça kullanışlı bir temaya dönüşmüştür. Bugün pek çok popüler filmin konusu, suç ve ona bağlı şekilde ortaya çıkan şiddet, ceza, suçlu, kurban vb. olgu, olay ya da kişilerden oluşmaktadır. Türk sinemasında da durum farklı değildir. Suç ve suçludan yola çıkan Eşkıya’nın (1996) gişe hasılatına heveslenen pek çok yapımcı, suçu satılacak popüler bir malzeme olarak görmüştür. 2000 sonrasında vizyona giren ve en çok gişe yapan filmler listesinde yer alan Çakallarla Dans, Kolpaçino, Maskeli Beşler, Organize İşler, Ali Baba ve 7 Cüceler, Sen Kimsin?, Yahşi Batı ve Muro’nun komediyi; New York’ta Beş Minare ya da Av Mevsimi’nin macera ve dramı; Kurtlar Vadisi’nin ise politikayı suçla yoğurması, belki de seyircinin ve yapımcıların suç olgusuna ne kadar meraklı olduğunun en iyi kanıtıdır. Aynı listede bulunan Kabadayı’nın (2007) ise Eşkıya’ya benzer şekilde, suç ve suçludan hareketle öyküsünü yapılandırdığı görülmektedir. Asıl önemli olan ise, Kabadayı’da suç ve suçlular üzerinden din, aile, devlet ve toplum hakkında çeşitli gerçekliklerin yeniden üretildiğini görmeye çalışmaktır. Buna bağlı olarak, filmin öykü ve söylem çatısı altında hangi ideolojilerin, nasıl işlerlik kazandığını ortaya koymak çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç kapsamında çalışmada örneklem olarak belirlenen Kabadayı filmi ideolojik yöntem çerçevesinde çözümlenmiştir. Sonuç olarak, suç ve cezanın ötesinde din, aile, devlet ve toplum üzerine çeşitli ideolojilerin, filmin öykü ve söylem elemanları aracılığıyla yeniden üretildiği gözlemlenmiştir.Keywords : Suç, Popüler Türk Suç Filmleri, İdeoloji, Kabadayı