- Çalışma ve Toplum
- Vol: 4 Issue: 67
- Fakir Baykurt ve Kemal Tahir’in Yapıtlarında Zenginlik, Yoksulluk, Emek ve Sermaye İlişkilerinin Ana...
Fakir Baykurt ve Kemal Tahir’in Yapıtlarında Zenginlik, Yoksulluk, Emek ve Sermaye İlişkilerinin Analizi
Authors : Ebru Yilmaz, Fuat Güllüpinar
Pages : 2197-2222
View : 8 | Download : 3
Publication Date : 2020-01-01
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışma, Fakir Baykurt ve Kemal Tahir eserlerinde köy toplumundaki kalkınma, ilerleme/yenilik, zenginlik, yoksulluk, sermayenin konumu vb. temaların ele alınma tarzlarındaki farklılıkların izini sürmeyi denemektedir. Fakir Baykurt ve Kemal Tahir’in bu olgular üzerinden ele alınan eserleri -Yılanların Öcü, Irazca’nın Dirliği, Onuncu Köy, Tırpan, Göl İnsanları, Gelin-Kadın Oyunu, Arabacı, Sağırdere, Körduman, Köyün Kamburu- karşılaştırıldığında bazı benzerlikler ve farklılıklar öne çıkmaktadır. Köylünün yaşam koşullarını yoksullaştıran sosyal, ekonomik ve siyasal dinamikler, Fakir Baykurt’ta yapısal nedenlere bağlanır. Kişisel kazancın önünü tıkayan devlet ve devletin köydeki temsilcileri, bireyin ilerlemesine ve zenginleşmesine izin vermez. Çoğunlukla zenginler kötü, yoksullar iyi olarak betimlenir. Oysa Kemal Tahir’in eserleri zengin ve yoksullar arasında keskin bir ayrım yapmaz. Kişi çok çalıştığında, yoksulluktan kurtulacağına dair inanç söz konusudur. Kemal Tahir’in roman kişileri genellikle bencil, faydacı ve kötülük yapmaya hazır karakterlerdir. Zengin insanın istediği zaman istediği şeyi elde etmesi hali, işçinin içinde bulunduğu zor koşullar ve işçilerin hak arayışları çeşitli vesilelerle Kemal Tahir’in eserlerine konu olur. Fakir Baykurt’un eserlerinde sermaye-devlet iş birliğiyle zenginliğin ve yoksulluğun yeniden üretimi, Kemal Tahir’in eserlerinde karşılaşılan bir husus değildir. Fakir Baykurt romanlarında zenginlerin yoksullara karşı dışlayıcı tavrı üzerinden emek sürecindeki yoksul köylü ile sermaye ve güç sahibi zenginlerin mücadelesinin altını çizmektedir. Kemal Tahir’in eserlerinde ise böyle bir çatışma yerine, genellikle köy içerisindeki bireysel mücadeleler ve ilişkilere ağırlık verilmektedir; yazar bu konuda zenginyoksul karakterlerini vurgulayan bir tarza sahip değildir. Yoksulluk teması işlenirken, köylüler ‘salt’ yoksul oldukları için mağdur ve mazlum bir biçimde çizilmez. Kemal Tahir’in en belirgin anlayışı budur. Yoksulluk köylüyü iyi ya da mazlum yapmaz. Aksine bazı durumlarda yoksulluk, bireyi daha acımasız ve kötü bile yapabilirKeywords : yoksulluk, zenginlik, köy sosyolojisi, Kemal Tahir, Fakir Baykurt