- Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi
- Vol: 11 Issue: 35
- Tiyatro ve Ortamlararasılık/Medyalararasılık: Süper İyi Günler
Tiyatro ve Ortamlararasılık/Medyalararasılık: Süper İyi Günler
Authors : Gamze Şentürk
Pages : 548-575
Doi:10.33692/avrasyad.1220913
View : 84 | Download : 84
Publication Date : 2023-06-20
Article Type : Research Article
Abstract :Sahne, dekor, ışık, ses, oyuncu, seyirci, yönetmen ve tasarımcı gibi çeşitli unsurları bünyesinden toplayan tiyatro, çeşitli ortamların/medyaların etkileşime girdiği medyalararası bir sanattır. İlk ortaya çıktığından bugüne içinde geliştiği çağın olanaklarını kullanarak anlatmak istediği hikayesini seyircisine sunmaya çalışan bu, on dokuzuncu yüzyılda elektriğin bulunmasıyla birlikte geliştirilen teknolojileri aşamalı olarak sahnesine dahil etmiştir. Yeni teknolojik uygulamalarla işitsel-görsel açıdan son derece zengin, deneysel ve yenilikçi üretimlere imza atılmıştır. Tiyatronun medyalararasılığı ise on dokuzuncu yüzyılın sonlarından itibaren tartışılmaya başlanmıştır. Teknolojinin tiyatroda kullanımını destekleyenlerin yanı sıra desteklemeyenlerin de içinde bulunduğu bu tartışmalar, modern teknolojinin tiyatronun aurasını değiştirmeye başladığı 2000’li yıllarda daha şiddetlenmiştir. Bu dönemde tiyatro ve teknoloji etkileşimi sıcak bir tartışma konusu haline gelmiştir. Her ne kadar konuyla ilgili bir uzlaşı olmasa da modern teknolojinin tiyatronun sahne diline yenilikler kattığı ve bu sayede yeni bir kitleye hitap ettiği açıktır. Günümüzde tiyatronun teknoloji çağına nasıl ayak uydurduğunu açığa çıkarmayı amaçlayan bu çalışma hem İngiliz hem de Türk sahnelerinde seyirci karşısına çıkarılan Süper İyi Günler [The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, 2003] oyunu üzerinden tiyatro-teknoloji ilişkisini irdelemektedir.Keywords : Tiyatro, Teknoloji, Medyalararasılık, Süper İyi Günler