- Bilig
- Issue: 84
- Kırım Tatar Kültürel Kimliğinin Müzik Aracılığıyla Görünümü: Derviza Ritüeli Ekseninde Kırım Ansambl...
Kırım Tatar Kültürel Kimliğinin Müzik Aracılığıyla Görünümü: Derviza Ritüeli Ekseninde Kırım Ansamblı Performans Analizi
Authors : Ilhan Ersoy
Pages : 273-299
View : 9 | Download : 2
Publication Date : 2018-01-29
Article Type : Research
Abstract :Antropoloji başta olmak üzere hemen tüm sosyal bilim disiplinlerinde ritüeller, toplumların en önemli kültürel ifade ve inşa alanı olarak kabul edilirler. Ritüeller, özellikle içinde barındırdığı müzikler aracılığıyla toplumların siyasal, sosyal ve kültürel kimlikleri hakkında önemli ipuçları taşır. Ritüeller, diasporik toplumların tanımlanması açısından daha da önemli veri tabanlarıdır. Diaspora deneyimi yaşayan hemen her topluluk, beraberinde taşıdığı kültürel kimliğini gündelik yaşamda olmasa da bu etkinliklerde ortaya koyar. Yaklaşık 300 yıl önce başlayan göçlerin yanı-sıra, özellikle 1944 yılındaki sürgün, Kırım Tatarlarını tamamen anavatan Kırım dışında yaşamaya mecbur etti. 1990’lı yıllarda başlayan liberal politikaların, siyasal rüzgârların etkisi ve SSCB’nin dağılmasıyla Kırım Tatarları, Kırım’a geri dönmeye başladılar. Kırım’a geri dönüş, Kırım Tatarlarına yeni bir kültürel kimlik inşası olanağı sağladı. Bu makale, bu bağlamda ortaya çıkan Kırım Tatar kültürel kimliğini, ‘derviza’ ritüelinde, yine bir Kırım Tatar müzik topluluğu olan Kırım Ansambl performansından hareketle tanımlamaya çalışır.Keywords : Derviza, Ritüel, Müzik, Diaspora, Kimlik, Kırım Tatarları, Kırım Ansambl, Tarihselcilik