- Asia Minor Studies
- Vol: 8 Issue: 1
- Cami Tasvirli Yapılara Kütahya’dan Bir Örnek: Koca Seyfullah Camisi
Cami Tasvirli Yapılara Kütahya’dan Bir Örnek: Koca Seyfullah Camisi
Authors : Akin Tercanli
Pages : 372-385
Doi:10.17067/asm.638908
View : 12 | Download : 4
Publication Date : 2020-02-04
Article Type : Research
Abstract :18. yüzyılın ikinci yarısında Topkapı Sarayı’nın duvarlarına daha önceleri Osmanlı resminde, yazmalarda ya da albümlerde görmeye alışık olduğumuz birtakım resimler çizilmeye başlanır. Çoğunlukla sanatçısı bilinmeyen bu resimlerde ana tema doğanın ya da bilinen bir mekânın tasviridir. Saraydaki ilk resimler, figürsüz manzara betimlemeleridir. I. Abdülhamid döneminde (1774-1789) ilk örnekleri görülen, kalem işi tekniğiyle Barok ya da Rokoko kartuşlar içinde yapılmış bu manzara resimlerine de "Duvar Resimleri” adı verilmektedir (Renda, 1977:9). 18. yüzyılın ikinci yarısında Osmanlı resim sanatının bir türü olan duvar resimleri, saray dışında da ilgi görmeye başlar. Anadolu’da duvar resimli yapıların özellikle Ege bölgesinde yoğunlaştığı görülmektedir. Bu yapılar, genellikle dış cephelerinde herhangi bir süslemesi olmayan, ahşap destekli "Köy Camileri”dir. Bu çalışmanın konusunu da Kütahya’nın Şaphane ilçesindeki "Koca Seyfullah Cami” içinde yer alan duvar resimleri oluşturmaktadır. Yapıdaki "cami” tasvirinin çağdaşları ve benzerleriyle olan ilişkisini ele alarak, betimlemenin kent siluetinin bir parçası olarak okunması ve değerlendirilmesi bu çalışmanın sonunda ulaşılmak istenen amaçların başında gelir.Keywords : Duvar Resimleri, Şaphane, Koca Seyfullah, Mimari Tasvir