Arkeolojik bulgular ışığında Milyas
Authors : Fahri Işik
Pages : 187-237
Doi:10. 1501/Andl_0000000426
View : 7 | Download : 5
Publication Date : 2015-05-01
Article Type : Research
Abstract :Çağdaş eskiçağ biliminde genellikle "Dağlık Lykia” ya da "Kuzey Lykia” olarak tanımlanır Milyas. Aslında Teke Yarımadası, Demir Çağı’nda da -Lukka Ülkesi’nin mirasçısı ya da Roma Eyaleti gibi- bütünüyle Lykia olarak algılanır; güney ve batı kıyıda Lykia, doğuda Solymos, Elmalı Yaylası’nda Milyas, Seki ve Dirmil yaylalarında Kabalis’in ortak yurt toprağı olarak algılanmaz. Bu karmaşık resim içerisinde Milyas’ın -yazılı kaynaklarda da değişken çizilen- sınırlarını belirlemek tam mümkün değildir; hatta Phrygia sınırını Milyas içlerine dek genişletenler bile olmuştur. Herodotos’tan okunan mitolojik gelenekte Milyas, halkına "Solym”ler denen bir vatandır. Sarpedon gelince Girit’ten, "Trmmis” olur toprak; Atinalı Lykos yerleşince de Lykia’ya değişir. MilyasLykia "özdeşliği”, Lykia-B olarak adlandırılan edebi dilin "Milyasca” tanımıyla eskiçağ bilimine girer; kaya mezarı ve semerdamlı lahitlerin Milyas’ta da varlığı, bu görüşü güçlendirir, çünkü tümülüsler de iki bölgeye ortak mezar tiplerindendir. Kabalis’te de arkeolojik doku bu bağlamda Milyas’tan farklı değildir; Solymos’ta farklıdır. Kragos dağ sırasıyla ayrılan Milyas ve Kabalis, Lydia özellikli çömleklerin yaygınlığında da benzer kültürü yaşar. Konuya derinliğine yoğunlaşıldığında, yukarıdaki bilimsel verilerin Milyas/Lykia eşitliğini belgelemede yeterli olmadığı sonucu çıkar. Lykçe-B, Ksanthos ve Antiphellos’tan iki mezar yazıtında okunmuştur salt; içeriğinde de Milyas yoktur. Ahşap mimariden uyarlama ev-kaya mezarları da, semerdamlı lahitler de Lykia’ya göre çok az sayıdadırlar ve güneyde Milyas’ın Lykia’ya yakın olan kesimlerinde bulunurlar. Tümülüsler de iki bölgede farklı etkiler altında biçimlenmişlerdir; Lykia’da Karia etkilidir, Milyas’takiler Lydia etkili; Milyas’ta Lykia etkisi de vardır; "çağıl” denen küçük tarla taşlarıyla örtülmesinde gözlemlenir. Belli ki üç kültürden, Lydia, Lykia ve Elmalı D Tümülüsü ile- Phrygia’dan harmanlanmış bir Milyas tümülüs tipi yaratılmıştır; buna, mezar odası duvarlarının resimlerinde yansıyan İon etkisi de eklenmelidir. Pers etkisi, genelde beylerin giysileriyle sınırlıdır. Arian’ın "Pisidia Milyas’ı” tanımıyla yakınlaştırdığı komşu Pisidia’da tümülüs, gelenekten olmasa da; sınır kentleri Termessos ve Etenna dışında kaya mezarlarının azlığı Milyas’la örtüşür; kalkan ve tabulalı Pisidia tipi lahitlerin Solymos gibi Milyas’ta da varlığı, mezarlara değgin sanatsal ilişkiler bağlamında belirleyicidir. Milyas’ın en önemli yerleşimlerinden Dereboğaz’ın ölü kültüyle bağlantılı açıkhava kaya tapınakları; döşemlerin türünde okunan tapınma biçiminde birlik ile halkların düşünce birliğine de iz sürebilecek önemdedir. Çünkü basamaklı sunak, mihrap, kaya çanağı ve dikmetaşlar hem Lykia’da vardır ve hem de Pisidia’da. Tapınak biçimli mezarlarda bey ya da soylu kişilerin ölünce tanrılaşmaları da bu üç bölgede ortaktır. Oniki tanrı ve Kakasbos kültleri Lykia’da da vardır Milyas’ta da; mezarlarda av, savaş ve şölen betimleri de ortaktır. Strabon’un Kibyra halkı için, Hellence’den başka, "Pisidce, Solymce ve Lydce konuşurlardı” kaydı, Lykçe eklentisiyle komşu Milyas için de geçerli olmalıdır ve hepsi Luwi halklarından akraba olmalıdırlar. Teke Yarımadası halklarının tarih öncesi dönemleri de ortak bir kültürün izlerini taşır. Lykia’da dolmaya başlayan "MÖ 1700-700 arası boşluk”ta da ortaklık vardır. Araştırmalardan çıkardığım sonuçla ben de bildim ki: Teke Yarımadası üzerinde iki komşu kültür ve akraba halkla, Lykia ve Pisidia ile sıkı ilişkiler içinde olan, Lydia, Phryg ve İon etkilerine açık olan, ancak onlardan ayrı olan; özellikle de -alışılmışın aksine- "Kuzey Lykia” ya da "Dağlık Lykia” olmayan bir Milyas vardırKeywords : Milyas • Lykia • Teke Yarımadası • Lukka • Luwi