NABOKOV’UN CİNNET ROMANINDA NARSİSTİK ÖRÜNTÜLER VE EŞ-İKİZ MOTİFİ
Authors : Mehmet Özberk
Pages : 53-64
Doi:10.33404/anasay.923250
View : 6 | Download : 4
Publication Date : 2021-05-29
Article Type : Research
Abstract :Nabokov’un Rusça kaleme aldığı son romanı Cinnet, konusu itibariyle sanatçının diğer eserlerinden açıkça ayrılır. Dedektif tarzında kurgulanan ve F. M. Dostoyevski’nin birçok romanında ortaya koyduğu "büyük düşüncelerin” bir parodisi sayılan bu eserin yalancı, güvenilmez, kibirli ve egoist başkahramanı okuyucunun aklını karıştırmak için çeşitli yollara başvurur. Bu eserde başkahraman bir yanda mitomani derecesinde ruhsal sorunlar yaşarken diğer yanda bir sanatçı/yazar olduğu sanrısına kapılır. Skeptik düşüncelerle dolu karakterinin derinliklerinde saplantılar yaşayan başkahraman-anlatıcı German, aynı zamanda modernitenin bir temsilcisidir. İkizi olarak gördüğü Feliks’in yaşamı üstüne kurduğu planlar felsefi ve etik değerleri önemsemeyen German’ın gerçek bir sanatçı olduğunu kanıtlaması için bir okazyondur. Bu çalışmada, Nabokov’un Cinnet romanında narsistik örüntüler incelenecek ve German-Feliks ikilisi aracılığıyla eş-ikiz motifinin açılımı yapılacaktır.Keywords : V. V. Nabokov, Cinnet, narsistik örüntü