BİR SANATÇI KİTABI: ANSELM KIEFER’İN GILGAMIŞ MİTİ
Authors : Melis Sucuoğlu Doğan, Nevin Yavuz Azeri
Pages : 169-189
Doi:10.48069/akdenizsanat.944425
View : 10 | Download : 5
Publication Date : 2021-07-30
Article Type : Research
Abstract :Sanatçı kitaplarının modern sanat akımlarının etkisiyle 20. yy.’da önem kazanmaya başladığı ve Yeni Dışavurumculuk (Neo-Expresyonizm) akımının önemli temsilcilerinden olan Anselm Kiefer gibi çeşitli sanatçıların da bu alana yöneldikleri görülmektedir. Kiefer İkinci Dünya Savaşı’nın etkilerini yansıttığı eserleri ile tanınmaktadır. Savaşın yıkıcılığını ve tahribatını konu alan sanatçı aynı zamanda mitoloji, doğu mistisizmi ve felsefe gibi farklı alanlarla da ilgilenmektedir. Bu ilgisinin ışığında mitolojik unsurları sanatına konu edinen sanatçı, 1980’li yıllarda üretmiş olduğu "Sedir Ormanında Gılgamış ve Enkidu III” (Gilgamesch und Enkidu im Zedernwald III) adlı eserini sanatçı kitabı olarak yayınlamıştır. Bu çalışma kapsamında sanatçı kitaplarının ortaya çıkış süreciyle birlikte modern sanatçıların sanatçı kitabı üretme sürecine ve Kiefer’in üretmiş olduğu sanatçı kitaplarına değinilmiştir. Kiefer’in "Sedir Ormanında Gılgamış ve Enkidu III” adlı eseri çerçevesinde Gılgamış mitosu ile kurduğu bağ mitolojik unsurlar ile analiz edilmeye çalışılmış, mitosun özünde yer edinen temel kavramlar üzerinden oluşturulan malzeme dili incelenmiş, kitaptaki eserler "sanatçı merkezli yaklaşım” ve "yapıt merkezli yaklaşım” yöntemi ile analiz edilmeye çalışılmıştır. Bulgular sonucunda sanatçı kitaplarının sanatın çeşitli ifade biçimleri ile birleşerek yeni bir disiplin alanı oluşturduğu görülmüştür. Bu değişim, sanatçı kitaplarının sanat eseri olarak kabul görmesini sağlamıştır. Eserlerinin biricik olma özelliği ile Kiefer sanatçı kitaplarının önemli temsilcilerinden biri haline gelmiştir. Buna rağmen sanatçının kitap eserlerinin literatürde yeterince yer edinmediği gözlenmiştir.Keywords : Anselm Kiefer, Sanatçı Kitabı, Gılgamış, Mit, Çağdaş Sanat