- Akademik Sanat
- Sayı: 19
- İKONOGRAFİ VE İKONOLOJİ YÖNTEMİ İLE FİKRET MUALLA SAYGI’NIN "YENİ HARFLERİ ÖĞRENEN KIZLAR"...
İKONOGRAFİ VE İKONOLOJİ YÖNTEMİ İLE FİKRET MUALLA SAYGI’NIN "YENİ HARFLERİ ÖĞRENEN KIZLAR" ADLI ESERİNİN ANALİZİ
Authors : Bahar Şirin, Necla Coşkun
Pages : 27-42
View : 190 | Download : 256
Publication Date : 2023-08-31
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışmada; Fikret Mualla Saygı’nın "Yeni Harfleri Öğrenen Kızlar” isimli eserini, Erwin Panofsky’nin "İkonografik ve İkonolojik Sanat Eleştirisi” yöntemi bağlamında değerlendirmek amaçlanmıştır. Giriş bölümünde Fikret Mualla Saygı’nın hayatı, kişiliği ve sanatsal yaklaşımına ilişkin alanyazın taramalarına yer verilmiştir. Çalışmanın devamında ise; Fikret Mualla’nın İstanbul dönemine ait "Yeni Harfleri Öğrenen Kızlar” adlı eseri Panofsky’nin eser eleştiri yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Eserin analizinde Panofsky’nin doğal anlam, uzlaşımsal anlam ve içsel anlam analiz basamakları takip edilmiş, yorumu düzeltici ilkeler kapsamında ise biçem tarihi, tipler tarihi ve simgeler tarihinden yararlanılmıştır. Bu çalışma sonucunda; Fikret Mualla Saygı’nın "Yeni Harfleri Öğrenen Kızlar” adlı eserinde, okuma yazma ana teması altında; Cumhuriyet Dönemi ile birlikte kadının toplumdaki konumunun değişimine ve kentleşme olgusuna dikkat çekildiği görülmüştür. Eserdeki okuma yazma teması; yorumu düzeltici ilkeler çerçevesinde farklı siyasi, toplumsal ve kültürel koşulları işaret eden eser örnekleri ile karşılaştırıldığında ise; Türk toplumunda kadınlara atfedilen edilgen konumun, Cumhuriyet Dönemi ile birlikte olumlu yönde değişmeye başladığı, kentleşme algısının ve toplumsal dönüşüm olgusunun ön plana çıktığı ancak tüm bunların toplumun her kesiminde aynı ölçüde ve hızda yaşanmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda, esere konu edinilen okuma yazma temasının kültürel ve sosyal bağlama göre ifade ediliş biçiminin ve anlamlarının değişebildiği ve çeşitlendiği görülmüştür.Keywords : Erwin Panofsky, ikonografi, ikonoloji, Fikret Mualla