- Akademik Sanat
- Vol: 4 Issue: 7
- ACEM AȘÎRAN MAKAMINDAKİ "BİR HABER VER EY SABÂ"ESERİ ÖRNEKLEMİNDE; KLÂSİK TÜRK MÛSİKÎSİ KA...
ACEM AȘÎRAN MAKAMINDAKİ "BİR HABER VER EY SABÂ"ESERİ ÖRNEKLEMİNDE; KLÂSİK TÜRK MÛSİKÎSİ KADIN SES İCRÂCILARINDAN MERAL UĞURLU VE SABİTE TUR GÜLERMAN’IN TAVIR ÖZELLİKLERİNİN TAHLİLİ VE MUKÂYESESİ
Authors : Esin Doğan
Pages : 102-120
View : 12 | Download : 7
Publication Date : 2019-06-30
Article Type : Other
Abstract :Klâsik Türk Mûsikîsi eserleri, neredeyse 20. yüzyıla kadar "me ș k” ile varlı ğ ını sürdürmü ș , bu mûsikînin üslûbu da me ș k halkasında ș ekillenerek, günümüze kadar ula ș mı ș tır. Bugün, icrâcıların birbirinden farklarını ortaya koyma ihtiyacı sebebiyle icrâ tavırlarını tanımlamaya ve birbirinden ayırmaya yönelik çalı ș malar yapılmakta, bu çalı ș malarla yeni yeti ș en icrâcılara kaynak olu ș turmak amaçlanmaktadır. Bu nedenle, Klâsik Türk Mûsıkîsi’nin kabul görmü ș kadın hânendelerinden Meral U ğ urlu ve Sabite Tur Gülerman’ın tavırlarının incelenmesi, çalı ș mamıza konu olmu ș tur. Bu icrâcıların yorumlarındaki benzerlik ve farklılıkları göstermek amacıyla, ortak icrâ ettikleri Acem A ș îran makamındaki "Bir haber ver ey sabâ” adlı eser tercih edilmi ș , icrâcıların kullanmı ș oldukları süsleme teknikleri, ifade unsurları, nota dı ș ı icrâ unsurları ile benzer ve farklı yönleri notaya alınarak asıl nota ile kar ș ıla ș tırılmı ș tır. Sonuç olarak, her iki icrâcının aynı süsleme tekniklerini benzer ve farklı yerlerde kullandıkları tespit edilmi ș , ayrıca eser icrâlarında, U ğ urlu’ya göre Gülerman’ın tartımsal çe ș itleme unsurunu daha çok kullandı ğ ı belirlenmi ș tir.Keywords : Klâsik Türk Mûsikîsi, Meşk, İcrâ, Üslûp, Tavır