- Akademik Sanat
- Vol: 4 Issue: 7
- ABDÜLKÂDİR MERÂGÎ’YE ATFEDİLEN KÂRLAR’IN FORM AÇISINDAN ANALİZİ VE ACEM KÂR’IN RESTORASYONU...
ABDÜLKÂDİR MERÂGÎ’YE ATFEDİLEN KÂRLAR’IN FORM AÇISINDAN ANALİZİ VE ACEM KÂR’IN RESTORASYONU
Authors : Fatma Münevver Şenduran, Serda Türkel Oter
Pages : 152-176
View : 13 | Download : 7
Publication Date : 2019-06-30
Article Type : Other
Abstract :Form ile ilgili kaynaklar ara ș tırıldı ğ ında; Kâr formu, biçim açısından oldukça serbest olarak tanımlanmasıyla dikkati çekmektedir. Klâsik formlar içerisinde Kârdan daha küçük olan Beste ve Semâi biçimlerinin, sistematik bir i ș leyi ș gösterdi ğ i dikkate alındı ğ ında, Kâr formunun bu i ș leyi ș in dı ș ında oldu ğ unu dü ș ünmek imkânsız hale gelmektedir. Özellikle bugün kullanılan form analizi yöntemlerinin Türk Mûsıkîsi’nin sözlü eserlerini biçim yönünden incelemeye imkân vermemesinden olsa gerek akademik çalı ș malarda da Kârlar’ın i ș leyi ș i hakkında kesin ve net bilgiler verilememi ș tir. Kâr formunun sistematik bir yapısı olup olmadı ğ ı sorusuyla yola çıktı ğ ımız bu çalı ș mada, sözlü eserlere yönelik önerilen yeni bir analiz yöntemi ile Abdülkâdir Merâgî’ye atfedilen 11 Kâr betimsel ara ș tırma yöntemi kullanılarak genel tarama modeli ile incelenmi ș ; mısra sayıları, meyan ve terennümlerin kullanımlarına ba ğ lı olarak bu formun belli biçimlere sahip oldu ğ u belirlenmi ș tir. Bu biçimler içerisinde Acem Kâr, gerek bestelendi ğ i dönemin nazarî anlayı ș ının dı ș ında farklı bir perdede karar etmesiyle, gerekse form açısından düzensiz bir yapı göstermesi nedeniyle dikkati çekmi ș tir. İ ncelemeler neticesinde, Abdülkâdir Merâgî’nin Kârlar’ından edindi ğ imiz bilgiler do ğ rultusunda Acem Kâr’ın form açısından analiz edildi ğ i bu incelemede, eserin me ș k silsilesi sırasında biçim açısından bir takım deformasyonlara u ğ radı ğ ı ve eksiklerinin oldu ğ u tespit edilmi ș tir. Buna ba ğ lı olarak, eser güfte yapısına ve mısraların besteleni ș biçimine göre düzenlenmi ș , eksikleri tamamlanmı ș ve restore edilerek yeniden yazılmı ș tır.Keywords : Türk Mûsıkîsi Formları, Mısra, Terennüm, Kâr Formu, Abdulkâdir Merâgî, Acem Kâr