- Atlas Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 1 Issue: 3
- TURGAY NAR’IN OYUNLARINDA ÜTOPİK MEKÂNLAR VE SIRADIŞI MİMARİ
TURGAY NAR’IN OYUNLARINDA ÜTOPİK MEKÂNLAR VE SIRADIŞI MİMARİ
Authors : Nurullah Ulutaş
Pages : 26-60
View : 8 | Download : 5
Publication Date : 2018-08-01
Article Type : Other
Abstract :Bergson, zaman ve mekânın her türlü deney öncesi bir sentezin temsilcisi olduğunu söyler. Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatının önemli tiyatro yazarlarından Turgay Nar; yalnız yazdığı oyunlarda işlediği temalarla değil; anlatım tekniği, söylemi, kurgu yöntemi aynı zamanda kurguladığı ütopik mekân tasarımlarıyla ve sıra dışı mimari tarzıyla da adından söz ettiren bir yazardır. O, bazı oyunlarında ütopik şehirler yaratırken bazı oyunlarında ise vahşeti andıran gizemli laboratuvarları sahne olarak kullanır. Mekân ve mekânın tasviri onun oyunlarını ilginç kılan öğelerdendir. Sıra dışı mekânlar kurgulamayı sever. Divane Derviş Yunus Emre oyununda bazı sahneler, çınar ağacının altına kazılmış Yunus‘un mezarında gerçekleşir. Bu mezar bile sıra dışı bir dünyayla izleyiciyi buluşturur. Gizler Çarşısı‘nda Dr. F.‘nin laboratuvarı, bakire kızların derilerinin kurutulduğu bir mekândır. Şehrazat‟ın Oyunu‘nda askılara asılan genç kızların cesetlerinin bulunduğu oda ve altında vebalı ölülerin bulunduğu şehirler sıra dışı mekânlardır. Can Ateşinde Kanatlar Mevlana oyununda bir yanardağın ağzında ve bir kuyunun dibinde yeni dünyalar yaratılır. Ceninlerin gömülü olduğu yatak odaları ve adeta insanlık tarihinin özetinin yansıdığı çöplükler, Nar‘ın oyunlarında sahneye taşıdığı farklı mekânlardır. Onun oyunlarında görülen bir diğer unsur ise sıra dışı mimaridir. Mezar taşları ve heykellerin bile kullanıldığı gözetleme kuleleri bu tarza verilebilecek ilk örnek olabilir. O, mekân ve zaman kaymalarıyla da okuyucuyu / izleyiciyi sarsan bir yazardır. Bu çalışmada Turgay Nar‘ın oyunlarında ele alınan aykırı mekân ve mimari tasarımlar üzerinde durulacaktırKeywords : Turgay Nar, Tiyatro, Mekân, Mimari, Mekân Kayması