- Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature
- Cilt: 10 Sayı: 1
- İDEOLOJİSİYLE EVLENEN KADIN SELMA HANIM
İDEOLOJİSİYLE EVLENEN KADIN SELMA HANIM
Authors : Korhan Altunyay
Pages : 18-29
Doi:10.20322/littera.1402762
View : 66 | Download : 61
Publication Date : 2024-01-30
Article Type : Research
Abstract :Yakup Kadri Ankara isimli romanını, Kadro dergisinin/hareketinin tezlerini dikkate alarak, 1934 yılında yayımlamıştır. Roman, sadece Kadro dergisinin/hareketinin tezlerini değil, aynı zamanda Kemalist ideolojinin temel düşüncelerini de yansıtmaktadır. Üç bölümden oluşan Ankara’nın, yazarın bu tutumundan dolayı ideolojik bir roman olduğunu söylemek mümkündür. Romanın başkahramanı ve tüm olayların kendisi üzerinden anlatıldığı Selma Hanım da yazarın, ideolojisine görünürlük kazandırdığı kişidir. Selma Hanım, bankacı eşi Nazif Bey’den, onun Millî Mücadele devam ederken sergilediği tutumdan dolayı ayrılmıştır. Nazif Bey, Millî Mücadele’de zaferin kazanılacağına inanmamaktadır. Bu ayrılığın ardından Selma Hanım, Kuvayımilliyeci, vatansever ve savaştan sonra Miralay rütbesi alan Binbaşı Hakkı Bey’le evlenmiş, Cumhuriyet’in kurulmasından sonra inkılaplardan uzak durarak yaşadığı sefih hayatı ve kendisini aldatmasını gerekçe göstererek ondan da ayrılmış ve ideolojik açıdan kendisine yakınlık duyduğu Neşet Sabit’le hayatını birleştirmiştir. Yansıtıcı bilinç Neşet Sabit, sohbetleriyle, eleştirileriyle ve yorumlarıyla Selma Hanım’ın kendisine yönelmesini sağlamıştır. Selma Hanım, son iki evliliğini (Binbaşı Hakkı Bey ile Neşet Sabit) aşk duygusuyla değil, bu iki erkeğin Cumhuriyet, devrimler ve vatanla ilgili fikirlerinden etkilenerek yapmıştır. Selma Hanım’ın yaptığı iki evliliğin mahiyetinin tartışılacağı bu makalede "ideoloji” kavramı kısaca açıklanarak, Selma Hanım’ın Kuvayımilliyeci Binbaşı Hakkı Bey ile gazeteci Neşet Sabit’in fikirlerinden ve duruşundan nasıl etkilendiği üzerinde durulacak, aslında Selma Hanım’ın ideolojik yakınlık duyduğu için bu kişilerle evlendiği anlatılacaktır.Keywords : Yakup Kadri, Ankara, Selma Hanım, Kadro, ideoloji