SİNEMADA ESRARENGİZ ŞARK İLE ATEŞTEN GÖMLEK
Authors : Turan Akkoyun
Pages : 29-48
View : 12 | Download : 4
Publication Date : 2020-07-04
Article Type : Research
Abstract :Mondros Ateşkes Antlaşmasından Lozan Barış Antlaşmasına Türklüğün bağımsızlık mücadelesi süreci, Türk sineması ve Türk kadınının sinemada görev almaya başlaması bakımından da son derece önemlidir. 1918–1923 yılları arasında payitahtta zor şartlar altında bir takım filmler çekilmiştir. Bağımsızlık hareketinin başarılması sürecinde çekilen filmlerden ikisi sinemacılık haricinde çağdaş uygarlık düzeyini aşma hedefli Türk İnkılabı içinde de dikkat çekmektedir. Esrarengiz Şark ve Ateşten Gömlek Türk kadını sanatçıları, yakın gelecekteki kazanımların habercisidir. İlkinde Nermin, ikincisinde Bedia Muvahhit ile Neyyire Neyir sinemada yeni dönemin başlangıcını temsil etmektedir. Esrarengiz Şark devam ettirilemese de, Ateşten Gömlek sinemada bir yükseliş çizgisinin yakalanmasına yol açtı. Bu çizgide henüz meslek yaşamının baharında olan, uluslararası literatüre hâkim, farklı ülkelerdeki gelişmeleri bizzat oralarda gözlemleyenler arasında yer alan Muhsin Ertuğrul’un rolünün de altı çizilmelidir.Keywords : Türk Sineması, Millî Mücadele, Mustafa Kemal Paşa, Türk İnkılabı, Türk Kadını