- Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi
- Vol: 61 Issue: 2
- ITALIANS AND OTHERS IN THE SHADOW OF ABDULHAMID KHAN
ITALIANS AND OTHERS IN THE SHADOW OF ABDULHAMID KHAN
Authors : Nevin Özkan, Raniero Speelman
Pages : 676-705
Doi:10.33171/dtcfjournal.2021.61.2.3
View : 11 | Download : 6
Publication Date : 2021-12-28
Article Type : Research
Abstract :II. Abdülhamid’in tahta geçmesinden kısa süre sonra Milanolu Treves Yayınevi çok önemli bir kitap yayınlar: Edmondo De Amicis’in "İstanbul" adlı eseri. Lamartine, Flaubert, Nerval ve başkalarının erken dönem Fransız yazın örneklerinin etkilerini gösteren bu seyahatnameyi, Sultan Abdülaziz tahttayken II. Abdülhamid’in kültürel formasyon yıllarını oluşturan ana İtalyan metin addetmek, yanlış olmaz. Yalnızca İtalyan seyyahlar De Amicis’in izlenim ve tasvirlerinin etkisi altında kalmaz, pek çok Avrupalı turist de Osmanlı Sarayı’na De Amicis’in gözleriyle bakmaya başlar. Bizzat Padişah’ın seyyah raporlarına büyük ilgi duyduğu söylenebilir. Özellikle ülkesindeki İtalyan varlığı konusunda seyyahların kaleme aldıklarına ilgi ile yaklaşır. Padişah, Pera/Galata’daki İtalyan varlığının şehrin Osmanlı egemenliğine geçmesinden önceye dayandığının bilincindedir. Nitekim İstanbul’daki İtalyanlar - Venediklilerle Cenovalılar gibi farklı şehirlerin sakinleri tek bir millet olarak düşünülürse - Yunan nüfusun ardından şehirdeki en eski etnik topluluğu oluşturur. Gerçekte söz konusu dönemde İtalya daha yeni birliğine kavuşmuş olsa da İtalya yarımadasındaki pek çok şehir devletinin Geç Ortaçağ’dan beri gerek iş gerek askerî alanda beraber hareket ettikleri görülür. İstanbul’a İtalyanların olumlu bakışı kuşkusuz Padişah’ın İtalyan kültürüne olan yaklaşımını etkilemiştir. İtalyan sanatında Oryantalist yaklaşımlar, başka bir deyişle Verdi’nin operaları veya Donizetti Paşa’nın müziksel yaratıları, Zonaro gibi ressamların tabloları, D’Aronco gibi mimarların eserleri, Parma gibi ustaların icraatı bizzat Padişah tarafından desteklenmiştir. Aslına bakılırsa II. Abdülhamid’in Avrupa kültürüne ve teknik donanımına ilgisi siyasî muhafazakarlığı ile dünya lideri olarak bağımsızlık mücadelesi tarafından haksız biçimde gölgelenmiştir. Zira onun çabaları sayesinde çağın Osmanlı kültürü diğer milletlerin kültürleri arasında önemli bir yer edinmiştir. Bu yazıda İtalyan ve bazı yabancı sanatçıların Osmanlı Sarayı’na ilişkin yaptıkları icraatlar incelenecektir.Keywords : De Amicis, İstanbul, İstanbul’da İtalyanlar, Osmanlı Sarayı’nda modern Avrupa kültürünün doğuşu